248819
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Meer dan eens...
wel of niet?
Door: Arnet
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Diversen
Geschatte leestijd: ca. 2 minuten

Intussen zaten Fenna en Amanda nog in de grot. Ze wisten helemaal niet meer wat ze moesten doen nu Jennie weg was.

Amanda begon na een tijdje te praten: "Fenna, moeten we nu naar de politie gaan?"
"Nee hoor", zei Fenna, "Ik denk dat we beter voor haar kunnen bidden, en aan God vragen wat we nu moeten doen."
"Ja", zei Amanda, "dat is een goed idee."

"Heer wilt U bij Jennie zijn, wilt U zorgen dat Herman haar kindje niet te pakken krijgt en wilt U ons vertellen wat we moeten doen. Jennie moest zo huilen Heer en we weten niet of we het nu aan iemand moeten vertellen."

Terwijl ze bezig zijn roept de moeder van Amanda en Fenna dat het eten klaar is en dat ze moeten komen.

"In Jezus' naam, amen!" zei Amanda.

"Kom", zei Fenna, "laten we snel naar mamma gaan, het eten is klaar." Snel pakten ze de riem van Kefas en deden deze bij hem om.

Snel renden Amanda en Fenna naar huis en gingen aan tafel. Toen ze gebeden hadden vroeg mamma wat ze die ochtend gedaan hadden.
"We zijn naar de bunker geweest," zei Fenna.
"Ja," zei Amanda, "en daar was een vrouw."
Fenna keek boos naar Amanda, want dit was hun geheim en nu wist mamma ervan.
En daar had je het al, mamma ging nu allemaal vragen stellen.
"O, ja?" vroeg mamma, "en kenden jullie deze vrouw en weten jullie waar ze vandaan kwam?"
"Nee," zei Amanda, "maar er was ook een agent die allemaal vragen stelde."
"Ja", zei Fenna, "en Jennie was heel bang, er zit een man achter haar aan. Maar de agent zei dat hij haar wilde helpen. En toen zei Jennie dat er vrienden van de man die haar wil pakken bij de politie werken."
"Misschien moeten jullie dan het verhaal aan aan de agent vertellen", zei mamma, "hij kan Jennie alleen maar helpen als hij meer weet."
"Zal ik vragen of de agent langs wil komen?" vroeg mamma.
"Ja", zei Amanda, "dan heeft de Here God naar ons geluisterd en ons meteen geholpen, want we wisten toch niet wat we moesten doen!"

Mamma liep snel naar de telefoon en belde de agent om te vragen of hij langs wilde komen.
De agent vond dit een goed idee en ging er snel heen. Hij had dit toch al willen doen, maar had hier nog geen tijd voor gehad.
Gepost op 07-05-2006 om 20:53 uur
423 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Meer dan eens...)
Alle verhalen van deze schrijver (Arnet)



Door: prinses
Grappig Basf dat je weer iets heel anders bedenkt dan ik in mijn hoofd had. Leuk. En mooi dat je de meisjes voor Jennie laat bidden. Volgens mij kan jij heel goed voor kinderen schrijven!
Eén dingetje ben je, denk ik, vergeten: we schreven in de verleden tijd... Oeps, dat is een klussie!
Gepost op 07-05-2006 Om 22:57
Ik heb het voor zover moglijk veranderd, maar heb de "zegt" woorden zo gelaten, het klopt namelijk niet als ik schrijf "Ja", zei Fenna, "..." Dat klinkt gewoon niet logisch voor mij.
Gepost op 08-05-2006 Om 10:31

Door: EsQuizzy
Ja, dat bidden is heel mooi, basf!

Wel even de tijden aanpassen, ook in je vorige post heb je nog twee zinnen die even nagekeken moeten worden.

Eén ding wat niet klopt, is dat de meisjes de agent blijken te kennen. Dat kan ècht niet: de agent vroeg in een eerdere post aan Jennie of dit haar dochtertjes zijn.

Laten we, gewoon in het algemeen en met ons allen, afspreken om wel heel scherp te blijven op dat, wat anderen eerder schreven

We kunnen maar niet zomaar wegschrijven wat we leuk vinden zonder rekening te houden met wat er al geschreven is...

Scheelt trouwens een heleboel achteraf editen van de verhaalposts...

Gepost op 08-05-2006 Om 09:31

Door: EsQuizzy
Het is veel makkelijker om scherp te blijven op wat we nieuw toevoegen, dan steeds dingen in oude posts aan te moeten passen aan nieuwe posts. Op een gegeven moment raken we dan helemaal de draad kwijt... En gaan er steeds meer dingen niet kloppen!

De uitdaging van Open Verhalen is, om een logisch volgend vervolg te schrijven op het voorgaande.

In plaats van het woord 'grot', zou ik (als verteller) gewoon 'bunker' blijven gebruiken. De meisjes denken erover als hun grot, maar de verteller kan hier beter neutraal in blijven, tenzij je echt vanuit de belevingswereld van een van de meisjes schrijft.

Gepost op 08-05-2006 Om 09:37
Ja, ik heb dat van die agent veranderd, maar de agent kende de kids wel volgens een eerder verhaal. Ik had zoiets van dat hij die vraag steld over of dat haar kinderen waren om te kijken of ze de waarheid sprak... En dat klopt mijn logica wel, soms maak ik wel eens een vreemde gedachtenkronkel
Ik heb het woord grot veranderd in bunker.
Gepost op 08-05-2006 Om 10:33

Door: EsQuizzy
Die opmerking 'Hij kende de kinderen wel' was gemaakt in de zin van: hij had ze wel vaker gezien en wist waar ze woonden'. Dat laatste stond er ook bij, als ik het me goed herinner. Als ze hem kenden, hadden ze hem als 'ome Karel' begroet toen hij in de bunker binnenkwam...

Wel origineel om hem daarom die vraag te laten stellen! Goed bedacht!

Gepost op 08-05-2006 Om 12:08
Ja, jullie hebben gelijk, alleen maken mijn hersenen soms een rare gedachtenkronkel!
Gepost op 08-05-2006 Om 16:09

Door: prinses
Ik moet eerlijk zeggen dat het inderdaad volgens mij niet kan dat de politieman hun oom was, die de meisjes zouden kennen...
In mijn gedeelte 'Woorden' staat: Ze waren teveel onder de indruk van de politieman met zijn officiële uniform.
Als het hun oom was, hadden ze hem vast wel eens eerder zo gezien en waren ze zeker niet sprakeloos geweest, maar blij omdat ze hem herkenden. Lastig hè?
O, ik zie dat je het al veranderd hebt!
Maar je hebt het wel knap gedaan!

Nog een klein dingetje: toen Amanda en Fenna werden geroepen door hun moeder, namen ze Kefas (de hond) toen niet mee? Ik lees er verder niets over.
Arme hond...
Gepost op 08-05-2006 Om 13:40
Nou mag de hond wel mee hoor!
Gepost op 08-05-2006 Om 16:08

Door: prinses
Mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen Basf!
Je hebt heel wat te verduren gekregen
Gepost op 08-05-2006 Om 18:15

Door: EsQuizzy
Ja, we zijn hier niet mals voor je, dat geef ik toe...



Gepost op 08-05-2006 Om 19:48
Jep, maar van positieve opbouwende kritiek leer ik alleen maar weer!
Gepost op 08-05-2006 Om 22:40

Door: EsQuizzy
That's the spirit!

Gepost op 09-05-2006 Om 12:26

Door: Arnet
Ja, maar ik was weer vergeten dat mijn smilies niet werkte als ik wilde reageren. Zal eens vragen of ze dat niet kunnen aanpassen!
Gepost op 09-05-2006 Om 13:42

Door: Arnet
Ja... heb toch alles maar naar zei veranderd, maar hoop dat het nu goed is... snap het neit meer, het loopt zo voor mijn gevoel helemaal niet lekker. Maar ja als dat dan taalkundig goed is zal het wel zo zijn.
Gepost op 09-05-2006 Om 22:31

Door: EsQuizzy
(Je doet echt enorm je best, basf! Goed zo! Ik weet dat je graag opbouwende kritiek krijgt, deze keer ga ik je helpen door je precies aan te wijzen waar het nog niet helemaal lekker loopt.)

Intussen zaten Fenna en Amanda nog in de grot. Ze wisten helemaal niet meer wat ze moesten doen nu Jennie weg was.

Amanda begon na een tijdje te praten: "Fenna, moeten we nu naar de politie gaan?"
"Nee hoor", zei Fenna, "Ik denk dat we beter voor haar kunnen bidden, en aan God vragen wat we nu moeten doen."
"Ja", zei Amanda, "dat is een goed idee."

"Heer wilt U bij Jennie zijn, wilt U zorgen dat Herman haar kindje niet te pakken krijgt en wilt U ons vertellen wat we moeten doen. Jennie moest zo huilen Heer en we weten niet of we het nu aan iemand moeten vertellen."

Terwijl ze bezig waren riep de moeder van Amanda en Fenna dat het eten klaar was en dat ze moesten komen. Snel pakten ze de riem van Kefas en deden deze bij hem om.

"In Jezus' naam, amen!" zei Amanda.
Gepost op 09-05-2006 Om 22:51

Door: EsQuizzy
"Kom", zei Fenna, "laten we snel naar mamma gaan, het eten is klaar." Snel pakken ze de riem van Kefas en doen deze bij hem om. (dubbel!)

Snel renden Amanda en Fenna naar huis en gingen aan tafel. Toen ze gebeden hadden vroeg mamma wat ze die ochtend gedaan hadden.
"We zijn naar de bunker geweest," zei Fenna.
"Ja," zei Amanda, "en daar was een vrouw."
Fenna keek boos naar Amanda, want dit was hun geheim en nu wist mamma ervan.
En daar had je het al, mamma ging nu allemaal vragen stellen.
"O, ja?" vroeg mamma, "en kenden jullie deze vrouw en weten jullie waar ze vandaan kwam?"
"Nee," zei Amanda, "maar er was ook een agent die allemaal vragen stelde."
"Ja", zei Fenna, "en Jennie was heel bang, er zit een man achter haar aan. Maar de agent zei dat hij haar wilde helpen. En toen zei Jennie dat er vrienden van de man die haar wil pakken bij de politie werken."
Gepost op 09-05-2006 Om 22:55

Door: EsQuizzy
"Misschien moeten jullie dan het verhaal aan aan de agent vertellen", zei mamma, "hij kan Jennie alleen maar helpen als hij meer weet."
"Zal ik vragen of de agent langs wil komen?" vroeg mamma.
"Ja", zei Amanda, "dan heeft de Here God naar ons geluisterd en ons meteen geholpen, want we wisten toch niet wat we moesten doen!"

Mamma liep snel naar de telefoon en belde de agent om te vragen of hij langs wilde komen.
De agent vond dit een goed idee en ging er snel heen. Hij had dit toch al willen doen, maar had hier nog geen tijd voor gehad.
Gepost op 09-05-2006 Om 22:57

Door: EsQuizzy
Ik hoop, dat je hier wat aan hebt, zo.

Ik weet hoe moeilijk het is om, als je gewend bent om in de tegenwoordige tijd te schrijven, ineens om te schakelen naar verleden tijd... Ik heb dat andersopm. Ik moet enorm opletten als ik iets in tegenwoordige tijd moet schrijven.

Wat ik enorm waardeer in deze post van jou, basf, is Amanda's conclusie over die gebedsverhoring. Dat vind ik echt geweldig lief!

Zoals Prinses al opmerkte, je hebt echt de stijl en de woordkeus in je schrijven van een kinderverhalen-schrijfster. En voor kinderboeken is de tegenwoordige tijd zonder meer bijzonder geschikt, vooral voor de kleineren.

Droom hier eens van, bid erover en neem stappen in die richting (als ik zo vrij mag zijn je hierin uit te dagen). Volgens mij kun jij heel lieve, leuke en leerzame kinderboeken schrijven.

Gepost op 09-05-2006 Om 23:03

Door: EsQuizzy
Weet je wat mij altijd helpt om te bepalen in welke tijd ik iets moet schrijven (zoals in een dialoog waar je, zoals hier, tt en vt oor elkaar heen moet gebruiken omdat de citaten in tt staan en de vertelling in vt is)?

Vraag jezelf steeds af:
1. wie is er aan het woord (verteller of personage),
2.op welk moment in de tijd is die persoon aan het woord,
3. en over welke tijd heeft die persoon het (verleden tijd, tegenwoordige tijd of toekomende tijd)?

Maar het belangrijkste is: consequent zijn.

Gepost op 09-05-2006 Om 23:09
thanks
Gepost op 10-05-2006 Om 00:10

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.