248816
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Keiharde dromen s2
392 Nooduitgang
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 5 minuten

Vaag hoorde Gabriëlle de gedempte stemmen van luitenant Vertoc en nog een andere waterling — een man — door de isolerende schelp heendringen. Was dat de poortwachter? Van Vertocs antwoord verstond ze niet veel meer dan de flarden „prinses Lidhia” en „medica Ishtaran”, voordat Vertoc blijkbaar doorgelaten werd en verder zwom.
Even later doken ze het relatieve duister van het paleis in, dat het voor een groot deel met de zachte, bioluminescente verlichting moest stellen. Maar die reikte niet tot binnen Lidhia’s pantser: het leek nu volledig donker om haar heen.
„Nou, prinses Lidhia,” fluisterde Gabriëlle nederig. „Van mijn trots over hoe goed ik jouw lichaam kon sturen is óók niet veel meer over… maar ik begrijp héél goed dat dit voor jou misschien nog wel veel gênanter is…! Zoiets als in je ondergoed voor de voordeur komen te liggen…” Ze schudde even Lidhia’s hoofd om die herinnering te verjagen. „Ik hoop alleen, dat alles goed is met magister Toenak!”
Ik óók! dacht Lidhia. Lief dat je aan hem denkt!
Gabriëlle ging verder: „Hoe lang zou het nog duren voordat je vader bij hem kan zijn!?”
Huh? reageerde Lidhia in gedachten. Het zou me niks verbazen als hij er al lang is!
„En gaat dat grote beest niet lastig doen? Of… in dat wrak graven naar lijken?” Een rilling van afschuw trok door haar hopelijk tijdelijke lichaam, dat volledig opgevouwen zat op een manier die voor een menselijk wezen totaal onmogelijk was. Ze had weinig tot geen bewegingsruimte in de schelp: alleen Lidhia’s gezicht en vlak daarvóór haar handen kon ze vrij gebruiken, maar slechts vanaf de polsen. Haar hoofd kon ze ook draaien en achterover buigen, al viel er niets te zien in het lichtledige van de harde schelp met de zijdezachte bekleding. Toch had het waterlingse lichaampje absoluut geen problemen met deze opgeklapte toestand: niets geen slapende ledematen of pijnlijke gewrichten. Wist ze maar hoe ze Lidhia’s luminescentie moest bereiken, of hoe ze dat pantser kon aansturen!
Intussen dacht Lidhia na over wat Gabriëlle gezegd had. Pas nu werd het haar duidelijk hoe Gabriëlle de snelzwever zag en waarom haar vriendin zo van de catrissa geschrokken was. Ze dacht: De Pilkkakaia is geen beest, Gabriëlle! Het is zoiets als bij jullie een auto!!! — maar ze begreep héél goed dat de luchtlingse gast in haar lichaam dat niet kon horen. Vraag het zometeen anders nog even aan medica Ishtaran…
Met dat idee besefte Lidhia ook, dat Gabriëlle zo lang mogelijk zou willen volhouden dat zij háár was en dat ze gewoon nog last had van de steek van die rog.
Zo is Gabriëlle wel, denk ik, vond Lidhia, met een korte flashback naar de onderzoeken in het ziekenhuis…

De urgentie die in Ishtarans stem doorklonk op het moment dat ze de schelp van de prinses herkende, die door Vertoc het medisch centrum binnengedragen werd, gaf noch Lidhia, noch Gabriëlle enige garantie dat verdere onderzoeken zouden uitblijven. Ze konden het verstaan doordat de medica nogal geschrokken reageerde.
„Maar… prinses Lidhia!? Luitenant Vertoc, wat is er gebéúrd!?”
Vertoc legde zo te horen de situatie uit, waarbij Gabriëlle zich voorstelde dat hij zich voornamelijk tot haar hulpkreet bepaalde: zijn verslag bestond slechts uit één bondige zin.
De medica zei weer iets; Gabriëlle voelde hoe Lidhia en zij op hun rug op een stevige ondergrond werden gelegd — …waarschijnlijk op de behandeltafel, probeerde haar beeldvorming.
„Prinses Lidhia?” klonk het nu, alsof Ishtaran haar mond vlakbij de gezichtsdelen van de gesloten schelp hield. In ieder geval was ze goed verstaanbaar, zo. „Kunt u mij horen?”
„Ja, hoor, medica,” antwoordde Gabriëlle.
Luider, Gabriëlle, leefde Lidhia onhoorbaar met haar mee.
„Wilt u luider spreken, Hoogheid? Anders versta ik u niet!” klonk het inderdaad.
„Ik zei dat ik u hóren kan, medica! Maar ik euh… Het lukt me niet om mijn schelp te openen…! Ik denk… door die ròg!”
Zie je wel, concludeerde Lidhia.
„Wilt u nòg eens proberen uw schelp te openen, Hoogheid?” kwam de directe vraag van de medica.
Opnieuw zette Gabriëlle Lidhia’s armen en benen schrap tegen de binnenkant van het pantser, dat opnieuw geen millimeter meegaf.
„…lukt niet!” zei Gabriëlle bedroefd. Ze begon zich nu tòch wel zorgen te maken over haar zuurstofvoorraad, al had ze wat dat betreft nog niets te klagen.
„Mag ik u vragen, Hoogheid, wàt u precies dóét?” vroeg Ishtaran van buiten de krappe ruimte die zowel Gabriëlles als Lidhia’s huidige belevingswereld vormde.
„Ja, ik… druk…” Lidhia’s stem viel weg. Gabriëlle staarde onthutst voor zich uit in het nagenoeg volledige duister. Natúúrlijk! besefte ze ineens. Zo doet Lidhia het óók niet, dus mijn manier zal weinig zin hebben…
„Pardon, wat zei u, Hoogheid?” klonk de vriendelijke stem van de naar waterlingse maatstaven knappe medica. Gabriëlle kon zich haar gezicht — nou ja, haar ogen en haar luminescentiepatroon — levendig voor de geest halen.
„Ik euh… Nou… Niks, eigenlijk,” gaf Gabriëlle toe. Hoe moest ze dit ooit aan medica Ishtaran gaan uitleggen?
„U drukt tegen de binnenkant van de schelp, in de hoop dat hij opengaat,” vulde de medica in. Het klonk als een eenvoudige observatie, die meteen een mild afkeurende ‘dat gaat niet lukken’-klank in zich droeg.
„Euhm,” reageerde Gabriëlle overdonderd.
„Correct?” wilde Ishtaran weten.
„Euh, ja,” bloosde Gabriëlle warm, voor héél even blij met haar gesloten situatie.
„Trek dan nu uw fernittri-kolom eens samen,” commandeerde de medica eenvoudigjes, alsof het een „zeg ’ns Aaa?” betrof.
„…Euh… Wàt zei u?” vroeg Gabriëlle bij het nieuwe woord dat niet ‘vertaald’ in haar bewustzijn binnenkwam. Het blozen werd heviger. Dit kon wel eens een lànge dag onder water worden…
„Trek uw fernittri-kolom eens samen,” herhaalde Ishtaran geduldig.
„Ik… weet niet hoe dat móét,” gaf Gabriëlle kleintjes toe. Even bleef het stil buiten de cocon. Gabriëlle vroeg hoopvol: „Kunt ú mijn schelp niet van buitenaf openen?”
„Niet anders dan op een manier die ik liever niet gebruik,” kwam de stem van de gerespecteerde medica, die bij die uitspraak zó dof klonk dat Gabriëlle schrok van de voorstelling die ze onwillekeurig bij Ishtarans woorden maakte.
„Euh… Is er niet een soort van nooduitgang?” wilde Gabriëlle weten. Het letterlijk vertaalde woord kwam bij haar onvertaald als ‘terrizcji-yñallik’ binnen.
„Nóóduitgang?” vroeg Ishtaran verbaasd met hetzelfde woord. „Hoe bedoelt u?”
„Nou, een euh… een àndere manier om mijn schelp te openen, door ú… of door mij…?”
„O, bedoelt u het zó?” begreep Ishtaran, wier stem daarna ineens weer even gedempt klonk, al kon Gabriëlle haar nog wèl verstaan toen ze zei: „Luitenant Vertoc, wilt u zo vriendelijk zijn om koningin Quevéra te vragen om de prinses en mij hier te vergezellen?”
„O, gaat u haar vragen of ze mij met zo’n ping-geluid wil openen?” vroeg Gabriëlle zich hardop af.
„Helaas is dàt niet mogelijk,” antwoordde Ishtaran, nu weer luid en duidelijk verstaanbaar en met een vleugje van een trieste klank in haar stem. „Er is een manier… een ‘nooduitgang’, als het ware, maar… u zult het ècht hélemaal zèlf moeten doen en… Ik wil het éérst even met uw moeder overleggen.”
„O,” reageerde Gabriëlle, die haar kortstondig hoopvolle enthousiasme alweer voelde afnemen.

Een bijzonder intensief bijna-half-uur later klikte Lidhia’s schelp eindelijk los, tot grote vreugde van de beide dames en niet mindere opwatering van de twee meisjes in het ene lichaampje, al stond het huilen Gabriëlle nader dan het lachen.
Na de uitgelaten uitroepen van Quevéra en de medica keek de koningin de nog diep waterhalende maar nu langzaam tot rust komende waterlinge vriendelijk aan en zei rustig: „Welkom in Liliaño, Gabriëlle.”
Er viel een pijnlijke stilte, waarin Gabriëlle Lidhia’s moeder en de medica stomverbaasd aankeek…

Gepost op 28-10-2011 om 21:31 uur
227 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)



Door:
Wat een leuke post echt super
En ben benieuwd hoe Dit gesprek zich verder gaat.
Nu heeft ze heel veel uit te leggen .
Dit is echt zo leuk
Gepost op 28-10-2011 Om 21:40

Dank je wel, Yanaika! =)

Wat heeft Gabriëlle allemaal uit te leggen, volgens jou? Ben benieuwd!

Gepost op 28-10-2011 Om 21:56

Door:
Nou dat weet ik ook niet maar ja ik zie allemaal dingen als vervolg wordt er helemaal blij van.
Ben heel benieuwd
En wat ik zie als vervolg houd ik toch nog even voor mij denk ik.
Gepost op 28-10-2011 Om 21:58

Hihi! Jammer!

Gepost op 28-10-2011 Om 22:03

Door:
AAhdat ga ik nu zielig vinden weet je wat ik zeg het t iedereen heeft gereageerd
Gepost op 28-10-2011 Om 22:04

Nou ja, zielig... Dat is nu óók weer niet nodig. Ik ben gewoon benieuwd naar jouw beeld van mogelijke vervolgen.

Enne… wie is ‘iedereen’, volgens jou? =)

Gepost op 28-10-2011 Om 22:33

Door:
Schrijver en Rapunzel sowieso haha en ik weet Tinus ook de kd volgt maar als de eerste 2 die ik heb genoemd gereageerd hebben dan geef ik je het antwoord haha.
Gepost op 28-10-2011 Om 22:50

Rapunzel is volgens mij met vakantie, en daarmee buiten bereik van haar computer. Daarom had ze ook die vragen bij Kd-Quizzy vooruit gepost.

=)

Gepost op 29-10-2011 Om 12:27

Door:
Nou, hier ben ik al.

Mooi.
Gepost op 29-10-2011 Om 10:19

Dank je wel! =)

Gepost op 29-10-2011 Om 12:17

Door: Tines
Leuk. Dus het gaat tòch niet zo gemakkelijk als dat Gabriëlle eerst dacht... Grappig om te zien dat Ishtaran ontzettend goed is in observatie, maar dat ze niet altijd uitspreekt wat ze ziet. Mij dunkt dat ze al had geconcludeerd dat dit Lidhia niet was zodra Gabriëlle dat Waterlingse woord niet herkende.

Waar heb ik de uitleg van het ping-geluid eigenlijk gemist? En ik ben benieuwd wat dan deze `nooduitgang` nu is!
Gepost op 29-10-2011 Om 11:55

=)

Je kunt vrij precies bepalen waar Ishtaran doorkrijgt dat ze met Gabriëlle te maken heeft. =)

Dat is nog ietsje vroeger dan het moment dat jij noemde. =)

Het ping-geluid dat Gabriëlle hier bedoelt opent Kd·295, al wordt het daar weergegeven als ‘ting’.

=)

En wat die ‘nooduitgang’ is... Tja, men zegt dat een goed verstaander maar een half woord nodig heeft. Ik vond een half woord hier wel voldoende. Uit de context van het hele verhaal en de omschrijvingen in deze post is het misschien mogelijk voorzichtige conclusies te trekken. Maar ik heb zo mijn redenen om het hier niet verder te omschrijven.

=)

Gepost op 29-10-2011 Om 12:25

Door:
Ja ik wist dat rapunzel weg was maar toch voor een weekje of niet?
Gepost op 29-10-2011 Om 13:56

Voor zover ik weet wel, ja. =)

Gepost op 29-10-2011 Om 14:26

Door:
Oke dan vertel ik het wel.
Eigenijk kan er best wel veel gebeuren.
Ze kunnen nu van alles gaan vragen.
En Rehinor kan worden overtuigd dat het wel echt is.
Maar er kunnen misschien ook wel allemaal problemen ontstaan. Maar het is zo,n leuk punt waar je stopt dat je allemaal dingen kan gaan bedenken.
Dat is wel grappig dus ben benieuwd wat er van gaat maken.
Er kan van alles gebeuren dat is het leuke.
Gepost op 29-10-2011 Om 14:40

Ik kan je alvast één ding beloven: er gáát van alles gebeuren!!!

=)

Gepost op 29-10-2011 Om 15:58

Door:
Haha ik heb er nu al zin in zit al te genieten.
Echt super leuk en op het juiste punt gestopt.
Gepost op 29-10-2011 Om 16:01

Leuk! Dank je,Yanaika! =)

Gepost op 29-10-2011 Om 18:51

Door: EsQuizzy

@Tines: als je wilt weten wat die ‘nooduitgang’ is, kun je het beste met Ishtaran meedenken in deze post, en goed op details letten.

=)

Gepost op 29-10-2011 Om 18:57

Door:
Ik heb de tekst wel drie keer doorgelezen en ik weet nog steeds niet wat de nooduitgang is waardoor de schelp opengaat en ik weet ook niet wanneer Ishtaran in de gaten kijgt dat ze met Gabrielle te maken heeft. Is dat bij de opmerking over de rog? Of het ping-geluid? Ik zal vast iets enorm over het hoofd zien.
Gepost op 30-10-2011 Om 19:48

Door: EsQuizzy
Oké. We gaan een spelletje ‘hints en tips’ doen.

Over “Waar beseft Ishtaran met wie ze te maken heeft”: hoe spreekt iedereen (behalve de leden van de koninklijke familie) de leden van de koninklijke familie altijd aan?

Over de ‘nooduitgang’: Ishtaran wordt door Gabriëlles vraag gedwongen om ‘out of the box’ te denken.
- De normale manier van het openen van de schelp is door het samentrekken van de fenittri-kolom.
- Ze stelt vast dat haar patiënte niet weet hoe ze dat voor elkaar moet krijgen.
- Haar patiënte vraagt haar of *zij* de schelp niet kan openen. Zij weet maar één manier, maar die past ze liever niet toe om welke reden dan ook. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet goed is voor de schelp, of voor de patient, of voor beiden.
- De patiënte vraagt of er niet een andere manier is waarop zij of de medica de schelp kan openen.

Mijn vraag is deze: welke vraag zal Ishtaran zichzelf op dit moment stellen, naar aanleiding van haar gesprek met de patiënte?

=)

[img]htt
Gepost op 30-10-2011 Om 20:11

Gepost op 30-10-2011 Om 20:12

Door: EsQuizzy

Ik kan me zo voorstellen dat Ishtaran een dergelijke situatie nog nooit bij de hand heeft gehad.

Gepost op 30-10-2011 Om 20:14

Door:
Over die aanspreektitel. Dit is weer een gevolg van het langzaam lezen. Dit soort details heb ik dan niet meer paraat. Moet ik dus eerst weer nakijken. Ik heb niet meteen een Oh ja-gevoel.

Wat betreft het gesprek tussen de medica en *lidhia*; andere conclusies zouden ook heel goed mogelijk zijn, bijvoorbeeld: onlangs is lidhia geraakt door een rog en is daarbij een tijdje buiten bewustzijn geweest. Ze is nog niet zo lang bij kennis. Mogelijk heeft ze daarbij schade opgelopen. Misschien heeft ze een hersenbeschadiging waardoor bepaalde reflexen niet meer werken. in ieder geval vereert ze in een staat van verwarring. Mogelijk een soort shock-toestand.

Vanuit mijn beleving had ik die conclusie eerder verwacht. Als met name jonge mensen iets heftigs hebben meegemaakt kan er regressie optreden en zijn ze bijvoorbeeld weer onzindelijk. Met deze gedachte in mijn achterhoofd, had ik jouw conclusie er zelf niet uit gehaald.
Gepost op 31-10-2011 Om 09:59

Over welke conclusie heb je het nu? Want Gabriëlle noemt de conclusie die jij noemt (ze gebruikt die zelfs om zich er achter te verschuilen), en Ishtaran zal die zeker overwogen hebben maar gebruikt de *extra* informatie die ze heeft (en krijgt) om de conclusie te trekken dat ze met Gabriëlle te maken heeft.

=)

Waarbij we het nog steeds over Ishtarans conclusie rond Lidhia/Gabriëlle blijken te hebben. Correct?

=)

Gepost op 31-10-2011 Om 12:20

Door: EsQuizzy
Over de aanspreektitel: het gaat er niet om *welke* aanspreektitel er gebruikt wordt, het gaat erom *hoe* hij in deze post gebruikt wordt.



Gepost op 31-10-2011 Om 12:22

...dus nogmaals de vraag: over welke conclusie *van mij* heb je het nu?

=)

Gepost op 31-10-2011 Om 12:25

Door: EsQuizzy

...want er zit een groot verchil tussen "Het lukt niet!" en "Ik weet niet hoe dat moet!"



Gepost op 31-10-2011 Om 13:35
…een groot verchil…

(schor) …Ik heb me verchilt! Uche-uche!

=D

Gepost op 13-11-2011 Om 13:53

Door:
Oke, nu gaat het heel ingewikkeld worden. Onze communicatie al.
De aanspreektitel. Bij de manier waarop die gebruikt wordt gaat bij mij geen lichtje branden.
En de conclusie van de medica dat ze met Gabrielle te maken heeft, dat moment pik ik er ook niet uit. Ik begin me een beetje dom te voelen, want waarschijnlijk staat die keurig beschreven, maar ik zie het gewoon niet. Ook niet na nog eens herlezen te hebben.
Gepost op 31-10-2011 Om 13:37

Nee, hij staat niet beschreven, Schrijver, evenmin als de nooduitgang.

Maar misschien beschrijf ik in deze post *te weinig*. Kan ook nog, hoor... =)

*bloempje*

Gepost op 31-10-2011 Om 13:41

Door:
Misschien een hele kleine hint in het verhaal??????? Maar wel iets groter dan wat je tot nu toe hebt gedaan? Tenzij de anderen het er wel uit halen. Dan ligt het m echt aan mij. Ik ben niet een hele scherpe denker. Soms (een tikje) naief zelfs. Bij mij moeten de signalen meestal heel duidelijk zijn voor ik iets in de gaten heb. En je wilt de subtieliteit in je verhaal vast niet verknoeien omdat ik het anders niet snap.
Gepost op 31-10-2011 Om 14:15

Goed. Duidelijkere hint naar aanleiding van hetzelfde: als Ishtaran continu gedacht had dat ze met prinses Lidhia te maken had, had ze naar alle waarschijnlijkheid...

=)

Gepost op 31-10-2011 Om 14:19

Door:
EsQ., hier raak je een punt van mij waar ik gehandicapt ben. Ik kan me niet indenken wat zij zou doen. Echt niet. Ik zou niet weten hoe ik dat moet bedenken. Mijn hersens kraken, maar er gaat geen laatje open met ideeen ofzo. Mijn hoofd blijft helemaal leeg op dit punt. It feels horrible.
Gepost op 31-10-2011 Om 14:34

Door: EsQuizzy



En als ik het andersom verwoord, als een gesloten vraag?

Alle leden van de hofhouding zijn gewend alle leden van de koninklijke familie met een aanspreektitel aan te spreken. Zou Ishtaran Gabriëlle óók zo aanspreken?



Gepost op 31-10-2011 Om 15:02

Door:
Waarschijnlijk wel, maar toch niet bij elke zin? (Zoals 25x Ja Heer in een gebed)
De medica spreekt haar wel voortdurend aan met u en zegt bijna aan het einde van de post: uw moeder. Dus als we het over aanspreektitels hebben, daar kan ik het niet uit afleiden.
Gepost op 31-10-2011 Om 15:28

25x ‘Ja Heer’: =D Je zou toch denken dat je tegen die tijd Zijn aandacht wel hebt — of intussen weer… No! Bad EsQuizzy! *shakes head and finger at himself*

Gepost op 13-11-2011 Om 13:52

Door: EsQuizzy

Hm. Tja, dan weet ik niet hoe ik je wat dit betreft duidelijker kan hinten. Want nú lees je inderdaad ergens overheen in deze post.



Gepost op 31-10-2011 Om 15:40

Vier keer, om precies te zijn.

=)

Gepost op 31-10-2011 Om 15:42

Door:
Het is ook niet belangrijk. Het belangrijkste voor mij is te weten dat ze ontmaskerd is.

Gepost op 31-10-2011 Om 15:48

Jammer, waarom geef je het nou op, juist nu je op het punt staat er iets van te leren?

Bijt je er nou eens in vast, alsjeblieft, in plaats van op te geven?


*bloempje*

Gepost op 31-10-2011 Om 15:56

Door:
Even bleef het stil buiten de cocon.

Is dat het exacte moment waarop de medica het in de gaten krijgt?
Gepost op 31-10-2011 Om 16:26

...Wat heeft dat met de hint over aanspreektitels te maken?

*bloempje*

Gepost op 31-10-2011 Om 16:31

Door: EsQuizzy

Wat mij opvalt, Schrijver, is dat ik als de auteur van dit verhaal bijna letterlijk aangeef hoe Ishtaran waarschijnlijk denkt (15:02), maar dat je vervolgens je conclusie trekt naar aanleiding van hoe *jij* er *zelf* tegenaan zou kijken.

Zet je eigen logica eens aan de kant en redeneer nu eens met wat ik je over Ishtaran vertelde:

Zou Ishtaran Gabriëlle met "Hoogheid" aanspreken?



Gepost op 31-10-2011 Om 16:27

...en zou Ishtaran prinses Lidhia snel aanspreken zonder "Hoogheid" of "prinses Lidhia" in haar zin te verwerken?

=)

Gepost op 31-10-2011 Om 16:29

Door:
Vanaf: U drukt tegen de binnenkant van de schelp... spreekt de medica lidhia niet meer aan met hoogheid. Moet ik daaruit opmaken dat dat het moment is waaop ze het in de gaten krijgt?
Gepost op 31-10-2011 Om 16:50
‘Moet’ niet.

Zou het logisch zijn, gezien alle hints?

=)

Gepost op 31-10-2011 Om 16:55

Door:
Gezien jouw hints kan ik bijna niet anders dan dit te concluderen, alleen, dan had ik in het verhaal toch wel iets verwacht van een blijk van verbazing o.i.d. bij de medica. Ze gaat zo in één adem door. Je had de lezer op dat punt wel iets meer aanwijzingen mogen geven over de gedachten of gevoelens van de medica, zodat ik als lezer ook die verandering meekrijg. Enkel het ontbreken van hoogheid geeft mij als lezer niet voldoende informatie. Maar dan heb ik het wel over mijzelf als lezer.
Gepost op 31-10-2011 Om 17:19

Dus... =) ...wanneer ik een post schrijf vanuit meerdere perspectieven, zou ik het vanuit één perspectief moeten doen omdat het anders niet te volgen is, en wanneer ik een post vanuit één perspectief schrijf, zou ik het vanuit meerdere perspectieven moeten doen omdat het anders niet te volgen is?

Vind je het erg als ik dat niet helemaal kan volgen?

=)

*bloempje*

Gepost op 31-10-2011 Om 18:59

Door:
Gepost op 31-10-2011 Om 19:07

Door:
Laten we dit gesprek hier maar stoppen. Een bevalling is nog makkelijker en dat was al zwaar. Ik denk dat we hier niet uitkomen.


Gepost op 31-10-2011 Om 19:09

Is goed. =)

Gepost op 31-10-2011 Om 19:13

Door: EsQuizzy

...We zouden verder kunnen gaan met het andere onderwerp.

Gepost op 31-10-2011 Om 19:45

Door:
Laat het maar zo. Ik begrijp het punt. Gabrielle is ontmaskerd.
Gepost op 31-10-2011 Om 19:54

True. =)

Gepost op 01-11-2011 Om 08:40

Door:
Nog even. Als het hebt over perspectief, dan is het toch super gedaan? Gabrielle was verbaasd dat Lidhias moeder haar had ontmaskerd en ik was dat ook op hetzelfde punt. Dus als je schrijft vanuit Gabrielles perspectief, dan krijg ik precies mee wat zij meekrijgt. Ik hoef het als lezer niet te weten wanneer de Medica het in de gaten krijgt. Toch?
Gepost op 01-11-2011 Om 12:11

Nee, klopt helemaal. Bedankt voor het compliment! =)

Maar de vraag werd geopperd, en ik vind die spelletjes altijd zo leuk.

*bloos*

Gepost op 01-11-2011 Om 13:00

Door:
*smile*

Nieuwe post, nieuwe kansen.
Gepost op 01-11-2011 Om 14:02

Nee, daarvoor moet je bij Rapunzels Kd-Quizzy zijn... =D

Gepost op 13-11-2011 Om 13:56

Door: Tines
Okee, daar dus. Maar dat van die nooduitgang is lastiger. Dat het onprettig zal zijn voor Gabriëlle en haar schelp is logisch. Maar de andere helft van dat woord... Een half woord kan namelijk ook afgemaakt worden met een `verkeerd` uiteinde. Ik dacht me bij de eerste keer al in dat de medica met één of ander breekijzer de schelp open zou moeten wrikken. Maar ik heb geen argumenten voor die optie.

Trouwens, wat zou er gebeuren met waterlingen van wie de schelp stukgaat? Groeit die weer aan? Wordt die vastgetapet?
Gepost op 01-11-2011 Om 16:53
Leuke vragen, dat. Die zijn nog niet in het verhaal ter sprake gekomen... =)

Dat van die nooduitgang is helemaal niet lastiger. Net zo logisch, eigenlijk.

Kijk eens weg van wat je *niet* weet en gebruik eens wat je *wèl* weet vanuit deze post?

Let daarbij heel goed op Ishtaran en op mijn omschrijvingen.

En dan zou je er ook nog eens over kunnen nadenken waarom ik bewust voor een half woord gekozen heb.

Waar haal je overigens vandaan dat de ‘nooduitgang’ onprettig zal zijn voor de schelp?

=)


Gepost op 01-11-2011 Om 18:07

Door: EsQuizzy

@Tines: zullen we een gesprek over de relevantie van het ting/ping-geluid vanuit Kd.295 onder deze post voeren, om te voorkomen dat we dingen gaan weggeven aan toekomstige Kd-lezers?

Wat heeft die ‘ting’ met het openen of sluiten van een waterlingschelp te maken?
- Helemaal niets, zoals Ishtaran hier in Kd.392 ook uitlegt.

Maar jij wilde weten waar je dat ‘ping’-geluid dat Gabriëlle noemde, gemist had. Dáár dus.

De schelp wordt door de waterlingen puur gebruikt als verdedigingsmiddel.

En in Kd.295 weet Lidhia inderdaad niet, wat het is dat haar gewekt heeft.
Maar een paar posts verderop was ze daar inmiddels wèl achter.

Gepost op 01-11-2011 Om 19:09
O, en... Wie heeft gezegd dat de nooduitgang onprettig zou zijn voor Gabriëlle/Lidhia?

=?

Gepost op 02-11-2011 Om 17:22

Door: EsQuizzy

By the way, over het breekijzer: ik vermoed, maar dat is slechts een vermoeden gebaseerd op het feit dat ik de auteur van dit verhaal ben, dat dat de methode is waarvan Ishtaran zegt dat ze die liever niet toepast.



Gepost op 01-11-2011 Om 19:17

Door: EsQuizzy

Wat is er nodig, volgens Ishtaran, om Lidhia’s schelp open te krijgen? Trouwens, Lidhia zelf geeft dat enkele posts terug ook weer in haar gedachten.



Gepost op 02-11-2011 Om 14:21

Door: Rapunzel
Hihi, leuk om te lezen. Zowel de post àls de reacties eronder

Ik weet niet waar ik meer mee aan het puzzelen was, hahaha

Gepost op 02-11-2011 Om 16:11

Door: Tines
Ik kom er nog steeds niet uit v.w.b. die nooduitgang. Zo te lezen moet Gabriëlle het voor elkaar krijgen om de goede spiergroepen aan te spannen, maar ik dacht dat de nooduitgang dus een methode was die buiten deze spiergroepen omgaat. Snap je? Optie 1 is spiergroepen aanspannen of ontspannen, optie 2 is een actie waarbij dat niet hoeft. Dus ik tast nog steeds in het duister over wat ze moet doen, waarom de koningin erbij moet zijn en wat het te maken heeft met haar situatie m.b.t. Ter Heerdt... Help?

Ping-geluid enzo is duidelijk trouwens. Dat was ik alweer vergeten!
Gepost op 05-11-2011 Om 11:10

Heb je de volgende post ook al gelezen, Tines?

Gabriëlles probleem is, dat zij de fernittri-kolom niet met een wilsbesluit kan aansturen - omdat ze geen flauw idee heeft, hoe.

Ishtaran heeft twee mogelijkheden:
- De schelp op een andere manier openen dan via de fernittri-kolom, of
- De fernittri-kolom op een andere manier bereiken.

=)

Gepost op 05-11-2011 Om 11:58

Door: Tines
Gelezen en het hielp niet. Ik had besloten om de nooduitgang niet te willen weten, maar door de volgende post werd ik juist nieuwsgierig!

En inderdaad, ze heeft geen idee hoe ze dat wilsbesluit aanstuurt, dus had ik wel bedacht dat ze de kolom passeert of dat ze die inderdaad anders bereikt. Zo ver was ik al. Maar dan? Kijk ik er echt zo overheen?
Gepost op 05-11-2011 Om 13:45
Nee. Volgens mij kijk je er niet overheen — omdat ik het niet noem. Maar ik *wil* het ook niet verder of duidelijker omschrijven dan ik doe.

Als je alle bekende eigenschappen, reacties en uitspraken rondom de nooduitgang op een rijtje zet, kom je misschien verder. Hoe dan ook: het is feitelijk niet heel belangrijk.

=)

Gepost op 05-11-2011 Om 14:51

Door: EsQuizzy
Het feit dat je het niet oppikt, is voormij een bevestiging van de manier waarop ik het verpakt heb: het is duidelijk dat het er niet te dik bovenop ligt.

En zo wilde ik het ook.



Gepost op 05-11-2011 Om 14:53

Door: EsQuizzy
Verdere info: er staat nergens dat de koningin erbij moest zijn. Ishtaran wilde het met haar overleggen. Maar als ik Quevéra was en Ishtarans verhaal zou horen over mijn eigen dochter, zou ik óók bij haar willen zijn.

Je vraagt je af wat het met haar situatie met Ter Heerdt te maken heeft. Niets, eigenlijk, behalve dat de ‘nooduitgang’ een paar niet-fijne associaties bij haar oproept.
Waar denk jij aan als je aan de situatie Gabriëlle-Ter Heerdt denkt?

Gepost op 06-11-2011 Om 11:29

Door:
Worden waterlingen met deze pantserplaten geboren? of groeien ze aan in de loop der tijd?
Gepost op 10-11-2011 Om 21:42

Daar wordt in het verhaal nog niet op ingegaan…

=)

Gepost op 10-11-2011 Om 22:05

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.