248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Keiharde dromen
209 Regels
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 4 minuten

Nadat hij Rosa niet aan de telefoon te spreken had gekregen — de lijn was bezet — daalde Den Engel rustig de brede trappen af naar de begane grond. Daar liep hij linea recta naar de lerarenkamer, waar hij bij binnenkomst direct Ter Heerdt opmerkte, die in een rustige hoek bij het raam van een bakje koffie stond te genieten. Met een wenk gaf de multifunctionele docent hem te kennen dat hij hem graag even wilde spreken. Halverwege de ruimte ontmoetten ze elkaar.
„Hai Robert,” groette Den Engel.
„Hoi Gabriël,” knikte Ter Heerdt. „Ik heb nog wat voor je. Het was er gisteren door omstandigheden niet van gekomen, maar ik heb Rosa maandagmiddag nog gezien, bij jouw kantoor.”
„Oh?” reageerde Den Engel opgelucht en nieuwsgierig. „Daar hoor ik graag meer over.” Samen liepen ze naar een nog onbezette tafel en namen plaats terwijl Ter Heerdt begon te vertellen.
„Het was maandagmiddag, na het zevende uur. Het zal zo rond half vier zijn geweest; misschien ietsje later. Ik ruimde nog even wat dossiers over de verbouwing op in je kantoor. Er werd aan de deur geklopt, maar ik reageerde niet: ze zouden toch voor jou komen. Toen ik even later naar buiten stapte schrok ik me wild van Rosa, die nog steeds voor de deur stond. Ik zei iets in de trant van: ‘Moet je me zo laten schrikken? Meneer Den Engel is hier niet,’ terwijl ik de deur op slot draaide. Daarna ben ik direct naar beneden gegaan om de rest van het dossier terug naar de administratie te brengen en daarna naar huis te gaan. Je hebt haar gisteren nog gezien, ik ga er vanuit dat ze je maandag ergens over wilde spreken en dat dat inmiddels gebeurd is.”
„Ja, we hebben elkaar even gesproken,” zei Den Engel zonder in details te treden. „Droeg Rosa een jas?”
„Nee,” antwoordde Ter Heerdt verbaasd. „Ze had geloof ik zwarte kleren aan, maar ik geloof niet dat ik haar ooit in een andere kleur heb zien lopen.”
„En waren er nog mensen op de administratie?”
„Ja, Maud en Jolanda waren daar nog. Jolanda had iets voor mij naar boven gebracht, dat was nog maar een paar minuten daarvóór. Misschien heeft zij Rosa nog gezien?”
„Goed idee,” reageerde Den Engel. „Fijn dat je me dit vertelt. Alle beetjes helpen.”
„Graag gedaan,” knikte Ter Heerdt.
Op de gang buiten de lerarenkamer kwam Den Engel Tim Bouwman tegen, die hem groette en aarzelend vroeg: „Euh, meneer?”
„Ja, jongen?” vroeg Den Engel, terwijl hij bleef staan om Tim de tijd te geven die hij blijkbaar nodig had.
„Euhm… Misschien een beetje een domme vraag, maar… weet u of Gabriëlle ziek is? Ze was er de eerste uren niet…”
„Ik heb niets gehoord van een ziekmelding, Tim, maar die komen doorgaans ook niet bij de rector terecht…”
„Nee, dat snap ik,” bloosde Tim. „Sorry voor het storen…”
„Geeft niets,” vond Den Engel. „Hoe gaat het verder met jou?”
„Och, wel best,” haalde Tim zijn schouders op. „Ik hoop dat met Rosa alles goed komt.”
„Ja, ik ook,” zuchtte Den Engel. „Je hebt een heftige eerste week hier, lijkt me zo.”
„Tja…,” aarzelde Tim.
De scherp ziende rector las iets tussen de regels, maar wist niet wàt. Hij keek de tiener even aan en vroeg: „Was er nog iets wat je vragen wilde?”
„Ik was eigenlijk ook op zoek naar Amber,” gaf Tim blozend toe. „Misschien weet zij iets meer over hoe het met Rosa gaat.”
„Een gezonde gedachtegang,” glimlachte Den Engel. „Amber helpt in de pauzes vaak in de bibliotheek. Heb je daar al gekeken?”
„Ja,” knikte Tim. „Maar daar was ze niet. En ik ken de school nog niet goed genoeg om alle plaatsen te weten waar ze zou kunnen zijn.”
„Als je het in één pauze voor elkaar zou krijgen om op àl die plaatsen te zoeken, zou ik je een hele vent vinden,” lachte Den Engel fijntjes, en hij voegde eraan toe: „Maar er zijn ook plekken waar meisjes niet door een jongen gevonden kùnnen worden zonder dat die jongen daarmee bepaalde regels overtreedt. En dàt zou ik niet doen als ik jou was.”
Tim keek hem even onzeker aan en glimlachte toen verlegen blozend: „Nee, snap ik. Tja, dat kan óók nog.”
„Dus het is goed mogelijk dat je haar niet kùnt vinden terwijl ze er wel gewoon is,” concludeerde Den Engel opgewekt, terwijl hij zich nadenkend met duim en wijsvinger over de kin streek.
Tim zuchtte. Den Engel opperde intussen een nieuwe mogelijkheid: „Heb je al in Lokaal 48 gekeken?”
Lokaal 48?” herhaalde Tim verbaasd. „Dat is toch die gebedsruimte in het bijgebouw?”
„Het is maar een idee,” vond Den Engel terwijl hij op zijn horloge keek. „Maar als je daar nog wilt kijken of Amber er misschien is, moet je nu wèl die kant op gaan. De pauze is bijna afgelopen!”
„Bedankt, meneer,” knikte Tim, waarop hij direct weg spurtte. Den Engel keek hem hoofdschuddend na en mompelde met een lachje: „En zorg dat je op die manier Schuller of Marks niet tegen het lijf loopt. Die houden er niet van als er door de gangen… Nou ja, laat maar…”

Gepost op 13-01-2010 om 11:15 uur
217 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)



Door: kiezel
En wéér een mooie post!

Ik heb één opmerking van telecomtechnische aard: de lijn was in gesprek. Volgens mij kan een lijn niet in gesprek zijn. Wellicht dat de persoon die de lijn bezet houdt in gesprek is, maar de lijn zelf is denk ik bezet - voor zover je daar in dit tijdperk van VOIP, skype en ander telefonische moderniteiten überhaupt nog van een bezette lijn zou kunnen spreken.
Gepost op 13-01-2010 Om 15:40

We spreken er nog wel van, dus ik ga er vanuit dat dat kan. Maar je hebt gelijk, ik pas het aan. Dank je!

=)

Gepost op 13-01-2010 Om 16:26

Door: Levanda
Eh, nou ben ik de draad kwijt... Ter Heerdt was toch de mentor van Gabriëlle? Want ik dacht bij de vorige post: Wacht, is die Robert nou Ter Heerdt?
Hier uit blijkt van wél, maar dan is de mentor van Amber dezelfde als de mentor van Gabriëlle, en ze zitten niet bij elkaar in de klas, dus volgens mij heb ik ergens een denkfoutje gemaakt...
Waar kan ik de uitleg vinden?

Goede post trouwens
Gepost op 13-01-2010 Om 16:11

...wie zegt dat je geen mentor van meerdere klassen kunt zijn?

Dank je voor het compliment!

=)

Gepost op 13-01-2010 Om 16:27

Door: Levanda
Oké, als Ter Heerdt echt mentor is van twee klassen dan doet ie daar wel heel weinig aan.
Geloof mij maar: de leraren op onze school kunnen het echt niet aan om twee klassen te gelijk als mentorklas te hebben. Niet naast he lessen voorbereiden, vergaderen, nakijken al de andere dingen die leraren naast lesgeven óók nog moeten doen. Om nog maar te zwijgen van het op tijd naar huis gaan

Je kunt het een leraar niet aan doen om mentor te zijn van een stuk of vijftig leerlingen. Dat houdt namelijk in: een stuk of tien (af-en-toe)herrieschoppers, een stuk of vijf ongemotiveerde luiwammes met een goed stel hersens, nog een keer vijf leerlingen die keihard werken, maar het allemaal heel moeilijk vinden, een stuk of drie leerlingen met persoonlijke problemen. Dat is zo al de helft die behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen.

En misschien is het op deze school iets minder erg, maar dat doe je leraren gewoon niet aan.

Dus zeg alsjeblieft dat ik (ergens) iets verkeerd begrepen heb.
Gepost op 13-01-2010 Om 19:33

Ok. Je hebt (ergens) iets verkeerd begrepen.

Zo goed?

=)

P.S. - You asked for it. =D

Gepost op 13-01-2010 Om 20:08

Door: EsQuizzy

Ik kan het heel serieus gaan onderbouwen, maar jij hebt ook een punt. Al heb ik daar wel wat tegenin te brengen, uiteraard.

Maar ik vind je "dat doe je een leraar gewoon niet aan"-argument erg leuk, omdat het hier op Ter Heerdt N.B. slaat. Overigens, toen ik op de middelbare zat, heb ik weinig gezien van de druk die jij omschrijft. Er zijn namelijk een heleboel meer mensen die zich over het welzijn en de remedial teaching van de leerlingen bekommeren dan alleen de mentor.

Ter Heerdt is niet alleen bioleerkracht, maar ook de facilitair beheerder van het scholencomplex. Dat houdt in dat hij al weinig klassen heeft om les te geven, vanwege zijn andere taak. Er zijn in ieder geval nog twee en waarschijnlijk nog drie andere biodocenten, waarvan ééntje met naam genoemd is in het verhaal (Jantine van Gorkum).

Dus die druk die jij omschrijft valt volgens mij wel mee.

Ter Heerdt is een ervaren leerkracht: die heeft niet heel veel tijd meer nodig voor het voorbereiden van lessen. >>
Gepost op 13-01-2010 Om 20:21
>> En, zoals we al eens gezien hebben, hij heeft er geen moeite mee om nakijkwerk ook ’s nachts te doen.

Dus ik had er al wel een beetje over nagedacht, hoor...

Volgens mij waren leerkrachten in mijn tijd rustig mentor van meerdere klassen. Maar ik kan het fout hebben. En de druk kan gegroeid c.q. veranderd zijn.

Als je het na deze uitleg nog steeds zielig vindt dat het Ter Heerdt aangedaan wordt dat hij twee klassen als mentorklas heeft, zal ik het veranderen.

=)

Gepost op 13-01-2010 Om 20:25

Door: kiezel
Voor zover ik mij kan herinneren waren de mentoren bij ons `vroeger` op de middelbare school ook 1-op-1 aan klassen gekoppeld. Dus iedere leraar maar 1 mentorklas.
Hoe dan ook, het blijft anders toch wel toevallig dat Ter Heerdt juist die beide meiden in zijn 2 (of meer) mentorklassen zou hebben zitten.
Gepost op 14-01-2010 Om 09:34

Jah. Mee eens. Ik pas het aan.
Bedankt, allebei!

=)

Gepost op 14-01-2010 Om 09:54

Door: EsQuizzy

Bouke van Herveld, wiskundeleraar, is de mentor van klas 2H.

Dus, Levanda, je hebt ècht (ergens) iets verkeerd begrepen!

Dank je wel voor je opmerkzaamheid.

@ Gabriëlle: zie je dat bij mij ook weleens wat veranderen moet?

Ook Kd·40 en ·41 (ergens in die buurt)zijn, als ik het mij goed herinner, volledig herschreven vanwege een door mij verkeerd ingeschatte situatie. Dus...

Gepost op 14-01-2010 Om 10:08

Door: inem
Goede post...

Gepost op 14-01-2010 Om 18:26

Door: Gabriëlle
Fijn dat je het hebt willen veranderen. Want ik heb mijn eigen ervaringsdeskundige gevraagd (mijn zoon ) en die zei dat hij ook niet wist van een docent die twee klassen mentort (zeg je dat zo, anders vind ik het toch wel leuk klinken hahahaha)

Vind deze post gewoon toch wel hahahaha. Leuk gesprekje tussen die jongen en de directie. Leuke directeur, zucht!

Hoera ik ben weer bijgelezen. Ik moet zeggen dat ik de posts over die cirkels en tanden erg lastig vond om te lezen. Hoofdstuk 9 is daarom een verademing, ik met mijn kleine denkraam kan dit nog net vatten.

Gepost op 16-01-2010 Om 11:27

Zie je? Ik wil nog wel eens naar commentaar luisteren! =D

Die directeur... tja, hij komt regelrecht uit mijn herinnering wandelen. Daar hebben we het toen echt mee getroffen, denk ik.

Dank je voor het leeswerk en het commentaar, Gabriëlle. Blij mee.

Ik hoop dat de tekeningen die ik inmiddels geplaatst heb je wel een beetje op weg hebben geholpen met het vorige hoofdstuk? *bloempje*

Gepost op 16-01-2010 Om 12:00

Door: Gabriëlle
O ja, nog één opmerking. Die alinea met dat schrikken vind ik iets te veel van het goede. Er wordt wat afgeschrokken zeg.

Gepost op 16-01-2010 Om 11:28
Dank je, ik zal hem nog even nalezen. Er zijn vast ook andere omschrijvingen te vinden. =)

Gepost op 16-01-2010 Om 11:57

Door: Gabriëlle
Nou, vind je het erg als ik nee zeg? Ik ben niet zo wiskundig aangelegd. Dat met die cirkel snap ik dan nog wel, maar die lijntjes daarvoor... you lost me there...

Het heeft wel heel veel overredingskracht gekost om je van gedachten te laten veranderen op dit punt. Ik houdt wel van koppigheid hoor.

Gepost op 16-01-2010 Om 12:10

Om je te laten zien hoe koppig ik precies ben: heb je ooit van een leraar gehoord die aan een klas vertelt: "O ja, ik mentor óók nog een andere klas!" - of van een leerling die aan de mentor vraagt: "Bent u óók mentor van een andere klas?"

Dus ik vraag me af hoe er over het algemeen een andere indruk kàn zijn dan de geldende, dat iedere klas slechts één mentor heeft. Als het niet zo is, hoe zouden we dat moeten weten?

=)

Ik zal het morgen na de kerkdienst eens aan een oud-leraar van mij vragen. Gewoon voor de lol.

=D

Gepost op 16-01-2010 Om 17:59

Door: EsQuizzy
Het spijt me trouwens serieus dat ik blijkbaar niet duidelijk genoeg uitleg en teken.



Gepost op 16-01-2010 Om 18:18

Door: inem
Linea recta - betekend dat regelrecht?
Ooit wel eens dat woordje gehoord - maar...

Tja... alle beetjes helpen, zegt den Engel. Nou, ik hoop het!
Ik hoop zo dat alles goed komt met Rosa. Met haar oog, komt dat nog goed?
Gaat Gabriëlle ook nog een keertje op bezoek bij Rosa in het ziekenhuis?

Wat een aardige jongen - die Tim.
Eerst vraagt hij naar Gabriëlle, en dan zoekt hij Amber


Owja, den Engel, wat is dat trouwens een rustig iemand! Geweldig!
Moest wel lachen om dat laatste zinnetje van hem, wat hij mompeld, en dan zegt, Nouja,laat maar...

Nouja... ik zit weer vanalles te verzinnen...wat er nog meer kan gebeuren, maar ga eerst de volgende post lezen

Gepost op 16-01-2010 Om 19:22

"Regelrecht" of "lijnrecht" is inderdaad de letterlijke vertaling van linea recta uit het Latijn.

=)

Bedankt voor je reactie!

Gepost op 16-01-2010 Om 20:53

Door: EsQuizzy

Ik heb het - zoals beloofd - gevraagd aan iemand die docent is op de school die voor het Lyceum in dit verhaal model staat.

Hij vertelde me dat een mentor meestal de eerste verantwoordelijkheid heeft over een halve klas. Een andere docent heeft dan de eindverantwoording over de andere helft, zodat ze eigenlijk samen die klas mentoren. Maar het kan wèl zo zijn dat je als mentor "mentor" bent van twee verschillende klassen.

Dus... We hadden allemaal een beetje gelijk.

En dan kan het natuurlijk nog van school tot school verschillen.



Gepost op 29-01-2010 Om 22:56

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.