248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Keiharde dromen
22. Dagdroom
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 3 minuten

Het duurde een paar tellen nadat de grote man voorin het lokaal zijn handen had gevouwen en zijn ogen had gesloten, maar toen was de klas dan ook stil. Iedere ochtend beginnen met een stukje uit de Bijbel ó en gebed. Dat was nog de gewoonte op deze christelijke scholengemeenschap. Het merendeel van de leerlingen was niet meer afkomstig uit godsdienstige gezinnen, maar het Vivaldi College stond bekend om de kwaliteit van het onderwijs dat er gegeven werd; die wetenschap gaf vaak de doorslag bij de schoolkeuze. Ook dit eerste uur van de dag hadden de leerlingen gelaten geluisterd naar een op eentonige wijze voorgelezen stukje vol moeilijk taalgebruik, waarna de leraar zonder woorden om algehele stilte verzocht door zijn niet mis te verstane lichaamstaal.
Bij hem lukte dat ook altijd.
Ook al lokten zijn gesloten ogen bij het dapper uitgevallen deel van de minder religieus georiŽnteerde leerlingen muisstille baldadigheden uit, het grootste deel van de klas had genoeg respect, al was het dan voor de uitstraling van deze man, om hun ogen te sluiten. Een enkeling bad met serieus gebogen hoofd mee.
ĄHere God, aan het begin van deze dag komen we bij U om Uw zegen te vragen over ons werk.Ē
Onopgemerkt door de leerkracht richtten, ergens vanuit de achterste rijen van het lokaal, een paar schijnbaar gevoelloze ogen een ijskoude blik op het vrome gezicht.
ĄWeest U vandaag bij ons in alles wat we doen, en breng ons vanmiddag weer veilig thuis. Dit alles vragen wij UÖĒ
Tot op dit moment bleef de priemende blik zonder te knipperen op hem gericht. Nu werden de ogen stil afgewend.
ĄÖin Jezusí naam. Amen.Ē


Tijdens het tweede uur had GabriŽlle Nederlands van mevrouw De Wit, in lokaal drieŽntwintig. Ook hier zat ze, gewoontegetrouw, zo ver mogelijk achterin. Schuin vůůr haar zat Elize Jubbenga, een meisje dat haar geen blik waardig keurde sinds afgelopen maart, toen de praatjes waren begonnen die GabriŽlle het leven nog steeds zuur maakten. Speciaal van Elize kon GabriŽlle het niet verdragen: haar vroegere hartsvriendin wist haar nog dagelijks te pijnigen met haar afwijzende gedrag.
Ze kon haar aandacht maar moeilijk bij de les houden, vandaag. En dat al tijdens het tweede uur! zuchtte ze in stilte. Maar het gesprek met Ter Heerdt, gisteren in ditzelfde lokaal, was haar niet in de koude kleren gaan zitten. Wanhopig had ze geprobeerd het van zich af te zetten. Een douche was er niet in geslaagd haar te doen ontspannen; evenmin was het haar favoriete jeugdroman, Op zoek naar Sarah van Margaret Anderson, gelukt. Wat het boek wŤl voor elkaar kreeg, was dat GabriŽlle verlangend wegdroomde tijdens deze les.
Kon ik maar met iemand van plaats verwisselen, zoals Marjorie en Sarah in dat heerlijke boek, mijmerde GabriŽlle. Dat zou nog eens fijn zijn! Haar gedachten waren nog niet helemaal buiten het schoolwezen, want daarop volgde de heldere gedachte: Ik moet toch eens aan mevrouw Van Esseveld vragen of ze het kent, en of ik het in het Engels voor mijn boekenlijst mag laten meetellenÖ Maar de dagdroom won het vanaf dat punt, en slechts weinig van wat mevrouw De Wit te vertellen had over donkere kamers, W.F. Hermans, fokschapen en kofschepen vond zijn weg naar GabriŽlles bewustzijn, die ochtend: het vluchtend verlangen naar een ander leven, waarin ze een nieuwe moeder zou vinden, liet zich niet onderdrukkenÖ

Gepost op 08-01-2008 om 22:42 uur
603 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)

Door: kiezel
Twee opmerkingen m.b.t. de Nederlandse les:

In twijfel of ze het in 4 HAVO nog over fokschapen en kofschepen zullen hebben? Dat lijkt mij meer iets voor eind basisschool / begin middelbare school. In mijn middelbare schooltijd hadden we het in de hogere klassen bij Nederlands over hele andere - in mijn ogen destijds bijzonder oninteressante - dingen (daar heb ik mijn liefde voor taal, lezen en schrijven niet vandaan ).
Aldus mijmerend moet ik nog even opmerken dat GabriŽlle ten onrechte zit te meimeren...
Gepost op 09-01-2008 Om 08:48
JŰh... aan het tijdstip van plaatsing dat onder de post staat zie je, dat het laat was. Denkelijk de oorzaak van de domme typfout.

Wat betreft fokschaap/kofschip: ik ben het helemaal met je eens dat dit onderwerp niet echt iets is voor 4H, en dat in werkelijkheid 4H-Nederlands meer over droge literaire blerf ging, maar aan de andere kant zullen er ook leerkrachten zijn die hun leerlingen nog serieus iets over de Nederlandse taal proberen bij te brengen, wat vaak de basisschool blijkbaar niet goed lukt (getuige de moeite die ook veel hoger opgeleiden toch ook nog met hun moedertaal hebben). Ik schat De Wit in als zo'n leerkracht, maar ik pas het toch een beetje aan in de post om het iets breder te maken. Mee eens zo?

Dank je wel!
Gepost op 09-01-2008 Om 09:33

Door: kiezel
Goede aanvulling.
Mooi!
Gepost op 09-01-2008 Om 10:52
Dank. ;)
Gepost op 09-01-2008 Om 11:58

Door: Auke-Willem (AW)
Ik ben nieuwsgierig naar der persoon met de ijskoude blik, dus... lees ik weer snel verder!
Gepost op 11-01-2008 Om 13:51
*smile*
Gepost op 11-01-2008 Om 14:23

Door: EsQuizzy
Even twee details rechtgetrokken, die verderop of verder terug in het verhaal verdere invulling kregen.



Gepost op 18-03-2009 Om 20:41

Door:
...het dapper uitgevallen deel van de minder religieus georienteerde leerlingen...Dat vind ik leuk.

Nog 1 stukje voor ik T. naar bed breng.
Gepost op 10-08-2010 Om 20:10

*A broad, slow, quiet smileÖ*

Gepost op 10-08-2010 Om 20:56

Door:
volgende keer lees ik weer verder stop nu ff
maar wel super leuk !!!!!!!!!
Gepost op 06-06-2011 Om 20:03

Door: zonnetje241
een wereld waarin ze een nieuwe moeder zal vinden... Mooie gedachte. Interessant voor het verdere verhaal..
Gepost op 17-02-2012 Om 20:35

Wie weetÖ =)

Gepost op 17-02-2012 Om 23:50

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.