248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

De Hof van Eden
Hoofdstuk 3
Door: Anaranë
Commentaar van de schrijver:
Het derde deel, omdat ik zo enthousiast was over de reacties van EsQuirrel... Nogmaals bedankt!:)
Categorie: Diversen
Geschatte leestijd: ca. 2 minuten

Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd.’
Genesis 2:23


Hoofdstuk 3: Jij hoort bij mij


'Adam! Adam!'
God riep Zijn zoon. 'Vandaag zal er iets bijzonders gebeuren, speciaal voor jou. Maar daarvoor zal je wel een kort stukje van de dag moeten missen!'
'Natuurlijk! Voor U alles!'

Dus liet God hem in een rustige, diepe slaap vallen. Adam zou niets voelen van wat Hij nu ging doen. Met zachte bewegingen opende Hij de zijkant van Zijn geliefde kind. Daar haalde hij één van de ribben weg. Heel voorzichtig vulde hij de plek waar eerst de rib was geweest met vlees, zodat Adam een deel van zijn lichaam mistte, maar toch niet een leeg gat had op die plek.

Nu begon het echte werk. God ging er voor zitten, want Adams kameraad moest tenslotte wel bijzonder worden! Net zo speciaal als Adam zelf, en nog specialer dan al die prachtige dieren die God voor de mens had gemaakt. Hij pakte de rib en begon rustig te werken. Hij had alle tijd, want Hij kende de tijd niet...

Eerst gaf de Heer Zijn nieuwe schepsel vlees, en de nodige organen die Adam ook had. Daarna gaf Hij haar speciale en unieke organen, die haar de vrouw maakte die ze zou worden. Als laatste gaf Hij haar een prachtige huid, die mooi zou glanzen in de zon, en waar Adam later zo veel van zou gaan houden. Ook gaf God haar haar speciale karaktertrekken, samen met het haar dat vrouwen meestal hebben.

Zijn nieuwe creatie was klaar, en God was heel blij dat Zijn plan om Adam te verrassen met iemand helemaal voor zichzelf gelukt was. Nu moest Hij haar nog leven geven, wat snel gebeurde.

God gaf de vrouw instructies die ze nodig zou hebben bij haar taak, het verzorgen van de aarde – de aarde die Hij met zo veel liefde had gemaakt. Toen Hij wist dat ze helemaal klaar was om haar man te ontmoeten, maakte Hij de eerste mens wakker.

Adam was heel erg blij met Gods cadeau. Hij vond het absoluut de moeite waard om die mooie dag niet mee te kunnen maken. Hij riep het uit van vreugde, en maakte meteen het eerste lied dat ooit heeft bestaan. Hij zong het voor haar, alleen voor haar! 'Eindelijk iemand zoals ik, eindelijk die mij zal begrijpen als geen ander, iemand gemaakt van mijn eigen botten, en van mijn eigen vlees! Samen zullen wij voor de dieren zorgen, en samen zullen wij de Heer eren! Bij deze noem ik dit bijzondere mens 'vrouw'.
Gepost op 12-11-2007 om 16:40 uur
379 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (De Hof van Eden)
Alle verhalen van deze schrijver (Anaranë)



Door: prinses
Wow, wat mooi verwoord!
Gepost op 14-11-2007 Om 18:30
Dank je! Ik heb mijn best gedaan! Het vierde hoofdstuk is eigenlijk al af, maar ik weet nog niet zeker of ik het wel goed genoeg vind...
Gepost op 22-11-2007 Om 17:14

Door: EsQuizzy
Zoals beloofd.

Ook hier weer heel originele invalshoeken, lynxstar.

Let even op: je citeert de bijbeltekst en noemt de titel twee keer. Is dat je bedoeling?

'Adam! Adam!', God riep Zijn zoon.

Over interpuctie bestaan veel verschillende meningen, heb ik hier op bloCnoot gemerkt. Jij houdt er duidelijk een consequente stijl op na (niet de mijne overigens), en vanwege je consequente schrijfwijze zal ik daar vanaf blijven. Maar hier doe je iets, wat in mijn ogen niet logisch is.

Als je de komma daar wilt gebruiken, staat de woordvolgorde in het vertellende gedeelte van deze zin niet goed. Probeer dan eens:

'Adam! Adam!', riep God Zijn zoon.

Als je het stukje 'God...zoon' als een op zichzelf staande vertellende zin gebruikt, kan die komma daar niet staan. Probeer dan eens:

'Adam! Adam!' God riep Zijn zoon.

En om het helemaal af te maken, zou ik dan een nieuwe regel beginnen na het citaat:

'Adam! Adam!'
God riep Zijn zoon.


>>
Gepost op 22-11-2007 Om 21:57
Je hebt gelijk, ik zat daar ook lang naar te kijken, omdat het er zo fout uitzag, maar ik wist absoluut niet hoe ik het kon veranderen... Dus ik denk dat ik het nu wel goed kan overschrijven! Dank je wel daarvoor! Ik wist echt niet wat ik ermee moest...
Gepost op 23-11-2007 Om 15:40

Door: EsQuizzy
>>

...maar daarvoor zal je wel een kort stukje van de dag moeten missen.

Mijn eerste opmerking hierop is taalkundig van aard. Het is: '...zul je...'.

· ik zal
· jij/je/u zult ('t' valt weg als de persoonsvorm vóór het onderwerp komt: 'zul je')
· hij/zij/het zal

Deze fout wordt ook vaak gemaakt met het werkwoord 'kunnen' (kan je i.p.v. (correct) 'kun je').

Je geeft aan, dat het een 'kort stukje' van de dag is geweest. Als God de tijd nam en er voor ging zitten (verderop), en alle aandacht aan zijn meesterwerk, de vrouw, wilde besteden, klinkt dat een beetje goedkoop in mijn oren. Je maakt dit verhaal zo persoonlijk, zo bijzonder. Waarom doet God dan niet een hele dag over de schepping van de vrouw? Of nog langer? Ik zou geen moeite hebben met dat idee, en het zelfs wel een mooie gedachte vinden dat God er al Zijn tijd en aandacht aan wil geven omdat zij perfect gemaakt werd. Om heel eerlijk te zijn, vind ik dit overkomen als: „O, dat moet ook nog eventjes.”

>>
Gepost op 22-11-2007 Om 22:08
Dat had ik eerlijk gezegd ook wel gezien, maar ik geloof dat ik op dat moment een beetje te lui was om het te veranderen.
Het is inderdaad een rommeltje...
Maar ik ga vanmiddag eens de tijd nemen voor dit hoofdstuk. Misschien verbeter ik het nu al bestaande 4de hoofdstuk, maar ik denk eerder dat ik hem opnieuw zal schrijven.
Gepost op 23-11-2007 Om 15:42

Door: EsQuizzy
>>

Een mooie opmerking die ik eens van iemand hoorde, was, dat God de mens in een diepe slaap bracht... niet opdat hij niets zou voelen, maar opdat hij zich niet met de schepping van zijn vrouw zou kunnen bemoeien! Wáárheid!

Adam: „Heer, staan die ogen niet nèt een tikje te dicht bij elkaar? En... eigenlijk vind ik blond leuker.”

De Heer:

Adam: „Mooie benen, Heer, leuke vormen over het algemeen. Misschien een nèt iets rondere curve op die hoogte...”

De Heer:



>>
Gepost op 22-11-2007 Om 22:17
Ooh!! Dat vind ik leuk bedacht!!
Zou ik het idee mogen gebruiken voor mijn verhaal? Ik denk toch echt dat ik je tip van het herschrijven ga uitvoeren, zoals je in de volgende reactie zegt...
Gepost op 23-11-2007 Om 15:44

Door: EsQuizzy
>>

Nu begon het echte werk. God ging er voor zitten, want Adams kameraad moest tenslotte wel bijzonder worden! Net zo speciaal als Adam zelf, en nog specialer dan al die prachtige dieren die God voor de mens had gemaakt. Hij pakte de rib en begon rustig te werken. Hij had alle tijd, ...

Kijk, dàt bedoel ik nou. Dat komt toch niet overeen met 'een kort stukje van de dag'?

...want Hij kende de tijd niet…

...Dat ben ik niet met je eens. Ik snap wat je bedoelt, maar God kent de tijd wel degelijk, ook al is Hij de Enige die buiten de tijd staat (en er in kan stappen waar en wanneer Hij dat wil. Hij heeft de tijd Zelf geschapen! Wat je hier zegt, klinkt alsof Hij onwetend was van het fenomeen 'tijd', zoals Adam en Eva onschuldig waren van (en onschuldig aan) zonde, voor de zondeval. Dat lijkt mij niet overeen te stemmen met wat God van Zichzelf laat kennen.

Maar dat kan iets persoonlijks van mij zijn. Ik zou dat niet zo zeggen, in ieder geval.

>>
Gepost op 22-11-2007 Om 22:24
Met want Hij kende de tijd niet... bedoelde ik eerder dat voor God de tijd niet is zoals wij de tijd zien. Bijvoorbeeld: honderd jaar voor ons zouden voor Hem miljoenen jaren kunnen zijn, toch? Dat bedoelde ik te zeggen.
Gepost op 23-11-2007 Om 15:46

Door: EsQuizzy
>>

Eerst gaf de Heer Zijn nieuwe schepsel vlees, en de nodige organen die Adam ook had. Daarna gaf Hij haar speciale en unieke organen, die haar de vrouw maakte die ze zou worden. Als laatste gaf Hij haar een prachtige huid, die mooi zou glanzen in de zon, en waar Adam later zo veel van zou gaan houden. Ook gaf God haar haar speciale karaktertrekken, samen met het haar dat vrouwen meestal hebben.

Héél mooi verwoord.

Zijn nieuwe creatie was klaar, en God was heel blij dat Zijn plan om Adam te verrassen met iemand helemaal voor zichzelf gelukt was. Nu moest Hij haar nog leven geven, wat snel gebeurde.

Je weet al wat ik ga zeggen. Hier heeft God ineens weer haast. Waarom neem je niet de tijd om te omschrijven hoe God heel voorzichtig voorover boog, en met de fijnste tederheid in een rustige, geconcentreerde beweging haar de levenadem inblies?

Je haast verzwakt je zeggingskracht. Dat is jammer, want thee mag wel kleur en een smaakje hebben, hoor!

>>
Gepost op 22-11-2007 Om 22:32
Ik geloof dat ik hier zelf haastig was, want ik zou dat denk ik zelf zo doen.... zoiets als: 'Hè, hè, ik ben klaar met haar, nu kan ik ff snel leven geven, en dan ben ik eindelijk helemaal klaar!!' Maar goed, zo is God natuurlijk niet! Ik zal het bij de volgende versie veranderen.
Gepost op 23-11-2007 Om 15:49

Door: EsQuizzy
>>

...de moeite waard om die mooie dag niet mee te kunnen maken.



Je snapt het al. Hier is het ineens weer de hele dag.

Make up your mind, and stick to it.

Het is duidelijk dat je probeert om je in te leven in wat je wilt vertellen. Je probeert het vóór je te zien, en dan te omschrijven wat je ziet... soms. Want op andere momenten sta je gebeurtenissen te omschrijven als de meest ongeïnteresseerde, in het geheel niet bij de zaak betrokken toevallige voorbijganger.

Jij bent de auteur. Hoe jij schrijft, bepaalt de lees- en belevingssnelheid van je lezers. Een actieschène vraagt meestal om een hoge verhaalsnelheid, maar soms kan juist sterke vertraging in zeer snelle momenten ijzersterk werken. De vele indrukken die je opdoet op het moment dat je een ongeluk meemaakt, bijvoorbeeld, zijn daar goede voorbeelden van. Maar een eerste kus, een eerste ontmoeting, de handtekening onder een meesterwerk... dáár kun je juist met woorden schilderen in de ziel van je lezers...!

>>
Gepost op 22-11-2007 Om 22:42

Door: EsQuizzy
>>

Als auteur is het van belang dat je ziet, voelt, beleeft wat je wilt omschrijven. Want alleen dan kun je het beeldend omschrijven, alsof het jou zelf (en dus de lezer) overkomt. Inlevingsvermogen is van het grootste belang om boeiend te kunnen schrijven.

Ik zou je bijna als opdracht willen geven om dit verhaal nog eens te herschrijven, en nu nadat je het eerst een keer helemaal hebt bekeken alsof je een film bekijkt, en het dan opschrijft terwijl je alles nog eens voor je ogen herhaalt. Kijk. Luister. Voel. Ruik. Beleef. Ervaar. Schrijf. Omschrijf. Beschrijf. Niet alleen als toeschouwwer, maar als actieve hoofdpersoon. Leef je in in God (voor dit verhaal). Zie wat Hij ziet. Hoor wat Hij hoort. Voel wat Hij voelt. Ruik wat Hij ruikt. Van God is deze volgende wat moeilijker te realiseren, maar ik zou haast zeggen: denk wat Hij denkt.

Ik hoop, dat je begrijpt wat ik wil zeggen.

Ik zie uit naar hoofdstuk vier.



Gepost op 22-11-2007 Om 22:50
Hoofdstuk 4 is eigenlijk al geschreven, maar ik weet niet of ik het wel goed genoeg vind. Ik ga het eerst uitwerken. Enne... Zonder dat je die opdracht hebt gegeven ga ik hem wel uitvoeren! Ik zal niet deze tekst bewerken, maar een hoofdstuk 3' maken...
Gepost op 23-11-2007 Om 17:07

Door: EsQuizzy
Nog even. Ik werd wat te 'prekerig' tijdens die bovenstaande reactie, en ik ben nu een beetje bang dat ik niet duidelijk genoeg heb gemaakt hoe goed ik je hoofdstuk 3 vindt. Mijn 'rant' aan het eind van mijn reactie hierboven is een omschrijving van hoe ik zelf schrijf, en wat ik ervaar als ik aan het schrijven ben. Het is bedoeld om je hierin te stimuleren en uit te dagen. Ik hoop dat je iets met mijn uitleg over mijn werkwijzen kunt.

Je bent heel goed, en ik zie dat talent wat je van de Heer hebt gekregen, heel duidelijk door je schrijfwerk heen schijnen. Mijn reacties zijn erop gericht om je talent verder te ontwikkelen.



Ik zag nog een klein puntje waarop ik je wilde wijzen: ...het verzorgen van de aarde; de aarde die Hij met zo veel liefde had gemaakt.

De ; punt-komma heeft de betekenis van 'en'. Op de plek waar je hem hier gebruikt past hij dus eigenlijk niet: '...het verzorgen van de aarde en de aarde die Hij met zo veel liefde had gemaakt.'

>>
Gepost op 22-11-2007 Om 23:18
Dank je wel!! Ik vond het niet prekerig, ik vind het juist fijn dat je me helpt door kritiek te geven, en ik ben blij dat je het doet, want zonder jou was er misschien maar 1 hoofdstuk van dit verhaal geweest!! Ik schrijf nu al 8 jaar, met een enorme tussenpauze tussendoor, maar het is me nog nooit gelukt een echt goed uitgewerkt verhaal te schrijven. Ik stop meestal na een klein stukje...

Dus in tegendeel, jou reactie's helpen me juist door te gaan!

Oh ja, bovenaan zei je dat ik de titel en de citatie twee keer heb gescreven in dit verhaal, en dat was inderdaad niet de bedoeling... Ik zal dat in ieder geval even veranderen, net als de specifieke fouten die je hebt aangewezen. Maar ik zal in deze versie niet de inhoud veranderen, dan kan ik alles later naast elkaar leggen!
Gepost op 23-11-2007 Om 17:10

Door: EsQuizzy
>>

Als ik jou was, zou ik het daar eens proberen met een zogenaamd em-streepje — (ALT+0151):

'...het verzorgen van de aarde — de aarde die Hij met zo veel liefde had gemaakt.'

Ik zie, dat jij met veel liefde aan je verhaal werkt.





P.S. — Tot nu toe meende ik, dat je een jongen was, om de een of andere niet nader te benoemen (en mij zelf ook volledig onbekende) reden. Zag zojuist je profiel en je website.

Gepost op 22-11-2007 Om 23:25
Ik had al zo'n vermoeden... Ik weet ook niet waarom... Maar ik vind het niet erg voor jongen uit te worden gemaakt. Ik heb lange tijd een jongen willen zijn, omdat ik jongens zo absoluut cool vindt! Tenminste, sommige dingen. Ik vind sommige dingen die jongens altijd al hebben gedaan niet zo leuk, dus ik denk dat ik toch maar een meisje blijf... :P:P
Gepost op 23-11-2007 Om 17:12

Door: Auke-Willem (AW)
Tjonge, wat moet je ver scrollen om hier te reageren, zeg!
Maar mooi gezegd, hoor! Eén dingetje viel mij nog op, naast wat er al gezegd is. En dat is die opmerking over het haar 'zoals vrouwen dat vaak hebben'. Je hebt het over de creatie van de allereerste vrouw en er is nog geen vergelijkingsmateriaal. Misschien zou je het wat uitgebreider kunnen omschrijven. Nu klinkt het als een namaaksel, terwijl het juist een unieke creatie is.
Gepost op 12-01-2008 Om 17:52
Ik heb dit deel al herschreven, maar je hebt gelijk... Mijn bedoeling was eigenlijk de vrouwen van nu met Eva te vergelijken, maar goed...
Gepost op 12-01-2008 Om 18:06

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.