|
|
Keiharde dromen 75. Telefoon
|
Door: EsQuizzy
|
Commentaar van de schrijver:
|
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 3 minuten
|
|
„Tim Bouwman,” glimlachte Den Engel, terwijl hij de magere jongen in een van zijn gemakkelijke stoelen dirigeerde en schuin tegenover hem plaatsnam. „Welkom op het Vivaldi College. Ik heb begrepen dat je hier vorige week naartoe verhuisd bent met je moeder?”
Tim knikte: „Ja, meneer. We wonen aan de Eikenburghlaan. Mooi huis — voor een rijtjeshuis.”
„Ik hoop dat je hier snel zult wennen,” wenste de rector de nieuwkomer toe, en hij nam de rustige jongen met het open gezicht en de bruine ogen nog eens taxerend op. „Ik geloof niet dat je veel moeite zult hebben om hier nieuwe vrienden en vriendinnen op te doen.”
Een glimlach brak door op Tims gezicht. Hij zei, in antwoord op een niet in woorden uitgedrukte vraag van de vriendelijke man die hem op zijn eerste dag op de voor hem nieuwe scholengemeenschap ontvangen had: „Ik geloof dat ik er al een paar heb, meneer.”
„O ja?” vroeg Den Engel.
„Een Rosa uit de tweede en een Gabriëlle uit de vierde? Ik kwam ze zaterdag tegen toen ik de hond uitliet. Aardige meisjes.” Aan de reactie op het gezicht van Den Engel maakte hij op dat de man de namen direct kon koppelen aan de bijbehorende personen — wat voor de rector en de beide meisjes pleitte, gezien het vriendelijke knikje dat de oudere man liet zien. Die keek eens neer op het papier dat voor hem op schoot lag, en zei: „Ze hebben je van de administratie in 4H1 geplaatst, waarschijnlijk vanwege je vakkenpakket.”
Tim knikte vaag. Een lichte vraag tekende zijn expressie.
„Was dat jouw voorkeur?” vroeg Den Engel, terwijl hij de hoorn van het telefoontoestel op de salontafel nam. Tim haalde zijn schouders op, waarop Den Engel een driecijferig nummer intoetste.
„Ja, Jolanda, met Gabriël. Zeg, kun jij het rooster van Tim Bouwman, 4H1, er even bij nemen?”
Hij knipoogde eens naar Tim, die het antwoord van de dame van de administratie duidelijk in de hoorn kon verstaan: „Ja hoor. Ik heb het nog op mijn beeldscherm. Is er iets mis mee, dan?”
„Nee, hoor,” was het antwoord van Den Engel. „Maar wil jij de beste jongen even overplaatsen naar 4H2?”
„…Dat is niet echt handig met zijn vakkenpakket.”
„Directe redenen daarvoor zijn…?”
„Oef… eens even kijken,” zuchtte de vrouw. Tim zag haar nog voor zich en kon zich een vrij duidelijke voorstelling van haar gezicht maken. De stem somde op: „Hij schuift dan voor een paar vakken nogal vreemd door de klassen heen. Met name natuurkunde en wiskunde worden buitenbeentjes voor hem. Ik kan hem dan alleen maar bij een combinatie van 4H4 en 4H5 zetten. En hij heeft twee tussenuren waar ik niks mee kan.”
„Momentje, Jolanda,” zei Den Engel, en hij legde zijn hand over het spreekgedeelte van de hoorn. „Is dat een probleem voor jou, Tim?”
Tim glimlachte breeduit en schudde zijn hoofd.
„Juist leuk!” zei hij.
„Wil je dat dan doen, Jolanda?” vroeg Den Engel nu.
„Ja hoor, maar mag ik vragen waarom?” vroeg Jolanda.
„We vonden een paar goede redenen,” zei Den Engel vaag. „Kun je de nieuwe uitdraai meteen even langsbrengen alsjeblieft?”
„Ik kom eraan,” was het ietwat korte antwoord.
„Dank je wel, Jolanda!” groette Den Engel haar vriendelijk, waarop hij de hoorn terugzette en Tim met een onpeilbare blik aankeek.
„Mag ik óók vragen waarom u dat deed?” vroeg Tim nieuwsgierig.
„Het lijkt me prettiger voor jou om bij iemand, die je al ontmoet hebt, in de klas te komen,” antwoordde Den Engel. Hij bleef Tim vriendelijk maar ondoorgrondelijk aankijken. Drie minuten van koetjes en kalfjes later werd er op de deur geklopt. De rector zei luid: „Binnen!”
Jolanda stapte het kantoor in en gaf Den Engel de gevraagde uitdraai.
„Alstublieft,” zei ze.
„Dank je wel, Jolanda,” antwoordde Den Engel.
Toen de dame weer verdwenen was, vroeg Den Engel: „Zullen we dan maar?”
Tim knikte en stond op.
Op dat moment ging de telefoon. Met een zucht nam Den Engel op en zei: „Ja?”
Het viel Tim op dat de persoon die nu aan de lijn was een veel zachtere stem moest hebben dan Jolanda, want hij hoorde niets. Den Engel keek op zijn horloge en nam weer het woord: „Aha… Vraag hem of het goed is dat ik hem met een kwartiertje terugbel, alsjeblieft. …Ja, is goed. Dank je wel.”
„Na u,” gebaarde hij Tim, die de deur opende en zich afvroeg of de reden, die Den Engel voor zijn vroegtijdige overplaatsing genoemd had, de enige was geweest.
Samen liepen ze de gang op.
|
Gepost op 22-09-2008 om 19:04 uur |
392 keer gelezen |
|
Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen) Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)
Door: Tines |
Cool, Tim komt op hun school! Gezellig...
|
Gepost op 23-09-2008 Om 09:01 |
Volgens mij was dŕt al een bekend gegeven.
;)
|
Gepost op 23-09-2008 Om 21:39 |
Door: Tines |
Hmpf... Dat neem ik zo van je aan... Maar ik herontdek het, ook leuk!
|
Gepost op 24-09-2008 Om 12:15 |
Inderdaad ook leuk!
Kd·56 Vooruitzicht
;)
|
Gepost op 24-09-2008 Om 12:44 |
Door: Gabriëlle |
Mijn zoon zit nu op het middelbaar onderwijs en ik herken het! Tussenuren, en hij is er blij mee, mmmm erg interessante jongen!
Twee dingen die opvielen: de opmerking van Den Engel: "Ik geloof....op te doen." vind ik zelf niet zo getuigen van pedagogisch inzicht. Misschien zit je jongen wel met het feit dat hij geen vrienden heeft. Dat kun je niet altijd aan een open gezicht aflezen, denk ik.
Opmerking twee is een vraag: Wat is een 'lichte vraag'?
Ik vond dit trouwens het meest heldere stuk tot nu toe. Maar dat kan komen omdat ik hier iets van snap
|
Gepost op 25-09-2008 Om 12:49 |
Ha! Fijn dat je een Kd hebt die je nog enigszins helder vindt. In dat kader staat natuurlijk ook de opmerking over de 'lichte' vraag. ;)
Ik zal er nog eens naar kijken maar ik weet nog niet goed hoe ik het anders moet omschrijven dat de vraag geen zwaarwegende, dringende, acute en van levensbelang zijnde vraag was. De woordvolgorde veranderen is een optie (Een vraag tekende licht zijn expressie), maar dat resulteert niet in de inhoud die ik eraan wilde geven.
Wat betreft pedagogisch inzicht: zou kunnen, maar misschien is het feit dat Den Engel die vraag durft te stellen juist een teken van zeer diepgaand pedagogisch inzicht. Het is maar nčt welk perspectief je verkiest. ;)
Over Tim: zoals we reeds gemerkt hebben is hij een behoorlijk sociaal ingesteld type dat makkelijk contact legt met vreemden (Kd·56). Dus ik verkies mijn perspectief in dezen en geef de rector het voordeel van de twijfel. Meer klassen = meer kansen op contacten. Tussenuren = idem, plus huiswerktijd. ;)
*bloempje*
|
Gepost op 25-09-2008 Om 13:30 |
Door: Gabriëlle |
O, was de opmerking van de rector als vraag bedoeld, dat had ik niet zo opgevat. Dat komt misschien omdat er geen ? achter staat.
Zoals gezegd, mijn zoon zit in de eerste, ik weet niets over het in meerdere klassen zitten.
Hoe dan ook, we blijven lezen....
|
Gepost op 25-09-2008 Om 16:48 |
O nee, dat andere was de vraag. Nu dan, Den Engel trok een conclusie, inderdaad. Maar de vraag is of dat een conclusie is, die gebaseerd is op pedagogisch inzicht of pedagogisch onbenul.
Hij is rector.
Zou toch al wat moeten aangeven, of niet?
;)
|
Gepost op 25-09-2008 Om 17:04 |
Door: Gabriëlle |
O ja, nog even over die vraag. Moet je per vraag de diepte aangeven. Iets is een vraag, of iets is geen vraag, maar ik wist niet dat je nog een gradatie aan wilde geven. Nu vat ik hem, een beetje
|
Gepost op 25-09-2008 Om 16:50 |
Nee, móét niet. Mŕg wel.
*bloempje*
|
Gepost op 25-09-2008 Om 17:05 |
Door: Gabriëlle |
oeps, nu vergeet ik de ? (tweede zin)
|
Gepost op 25-09-2008 Om 16:51 |
Door: kiezel |
Nogmaals een inversiekwestie:
„Ik hoop dat je hier snel zult wennen,” wenste de rector de nieuwkomer toe, en taxeerde het open gezicht met de bruine ogen.
Hm, aparte actie in dit deel van Den Engel als rector, maar er zullen ongetwijfeld diep gewortelde en steekhoudend te beargumenteren fundamentele gronden voor zijn!
|
Gepost op 14-10-2008 Om 16:09 |
...ňf hij luistert gewoon naar zijn hart. ;)
Ik wordt er al scherper in, om inversie te herkennen, maar als ik het geschreven heb heb ik het gemist en dan zie ik het ook niet meer, lijkt het wel... Belangrijk punt is dat ik het intussen snap wat ik fout doe!
Dank je!
|
Gepost op 14-10-2008 Om 18:20 |
Door: EsQuizzy |
Ik heb die zin gewijzigd en meteen een kleine aanpassing gedaan die ingaat op eerdere kritiek.
|
Gepost op 14-10-2008 Om 18:24 |
Door: Tines |
Zei je nou 'Ik wordt scherper'? Dacht het niet... Hihi... Maar feit is dat ik ook heel vaak over inversies heenlees, goed gedaan, Kiezel!
|
Gepost op 14-10-2008 Om 20:12 |
Ik schaamt me diep.
...maar niet heus.
;)
|
Gepost op 14-10-2008 Om 23:10 |
Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van
de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden
teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt
worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de
auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van
het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur)
stappen ondernomen worden.
|
|
|