248819
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Zij gaven...
...hun levens VII*
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Diversen
Geschatte leestijd: ca. 3 minuten

…Dat zet één en ander nogal in een breder perspectief, nietwaar?
Wij zijn allemaal in Zijn handen. Niemand kan ons scheiden van Zijn liefde. Geen wapen dat tegen u gesmeed wordt, zal standhouden. Maar er staat niet, dat dat wapen niemand van ons zal kunnen verwonden of zelfs doden. We worden beschermd, maar zijn niet onkwetsbaar. Want er staat óók: „Wees niet bang voor hen, die wel het lichaam kunnen doden, maar niet uw ziel. Wees eerder bang voor Hem, die beide, ziel en lichaam, in de hel kan werpen!”
En lees maar eens in de Hebreeën-brief het elfde hoofdstuk. Of Handelingen 7:54-60 en 12:1-3. Duidelijk genoeg, of niet? Als er een grote beweging van Gods Geest is, verwacht dan ook een fellere aanval van de prins van het kwaad. Maar we mogen ook Gods bescherming zien. Lees maar verder in Handelingen 12.
Het meest indrukwekkende voorbeeld van geloof in God tijdens zo’n ‘leven of dood’-situatie is echter te vinden in Daniël 3. Sadrach, Mesech en Abednego worden opgetrommeld om een gouden beeld te aanbidden dat koning Nebukadnezar van zichzelf heeft laten bouwen. Zij weigeren echter omdat zij Joden zijn en alléén buigen voor de levende God. Gezonde instelling. Maar niet voor de ogen van het vlees: ze weten dat ze gevaar lopen in de brandende oven gegooid te worden.
Kijk eens naar wat ze de koning antwoorden als hij hen net gewaarschuwd heeft (Dan. 3:16-18): „O Nebukadnezar, het is niet nodig dat wij onszelf in deze zaak voor u verdedigen. Als wij in de brandende oven gegooid worden is de God Die wij dienen in staat om ons eruit te redden, en uit uw hand, o koning. Maar zelfs als Hij dat niet doet willen wij dat u weet, o koning, dat wij uw goden niet zullen dienen en het gouden beeld dat u hebt opgezet niet zullen aanbidden.”
Weet, en vertrouw erop, dat onze God een ieder van ons uit gevaarlijke situaties kan redden. Vertrouw erop. Vergeet nóóit dat Hij dat kan. Maar wees óók bereid om te sterven, mocht Hij besluiten om je niet te redden: je gaat immers naar de hemel, naar Jezus, waar het oneindig veel beter is dan hier op aarde (Fil. 1:21-23)! Vergeet nóóit, dat het een grote eer is, en niets minder, om je leven voor Hem te mogen geven.
Misschien is het martelaarschap wel het laatste punt op Gods agenda voor jouw leven hier op aarde. Wandel je leven met hem, in gehoorzaamheid aan Hem en aan Zijn hand. Dan ben je beschermd. Zelfs als het moment dan dáár zou zijn dat je dit leven mag verlaten. Ja: mág. Als je je eigen leven wilt houden en je eigen weg wilt kiezen, wees er dan op voorbereid dat je daarmee óók onder Gods bescherming uit kunt lopen. Het is een typisch idee, maar zij die hun leven gaven voor Jezus, waren geen moment onder Gods bescherming vandaan. Zelfs niet toen ze gedood werden. Want zij kunnen alléén je lichaam maar doden, niet je ziel. Jezus was óók constant onder Gods bescherming. Totdat Hij al lang aan het kruis hing en God alle zonde van de wereld op Zijn schouders legde. Pas toen riep Jezus met de woorden van Psalm 22: „Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten!?”
En Jezus ging daar doorheen zodat wij nóóit meer van God verlaten zullen zijn: want ik ben er zeker van, dat… NIETS …mij zal kunnen scheiden van de liefde van God. (Rom. 8:38, 39).
Wij zijn meer dan overwinnaars. Zelfs tot in de dood (Opb. 2:10).
Gepost op 06-08-2004 om 20:24 uur
510 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Zij gaven...)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)



Door: Auke-Willem (AW)
Duidelijke boodschap. Strak! Je begint met het verhaal van Cassie en mijn gedachten gaan naar een CD die naast me op het bureau ligt. Een CD van Michael W. Smith. De titel van de CD: 'This is your time'. De titelsong gaat over Cassie. Ik herken me in je twijfel. Ik denk op dit moment dat ik sterk genoeg ben, maar hoe dieper ik die gedachte toelaat zich te ontwikkelen, hoe minder zeker ik ben. Het is waar: God zelf geeft ons kracht om dingen te doen waarvan wij denken dat we ze niet kunnen.
Gepost op 09-08-2004 Om 19:44
Cassie, Rachel Joy, en al die andere onbekenden. Gewone mensen, in deze tijd... Martelaarschap is niet iets van vroeger. Morgen kan ónze 'Bevorderingsdag' (Harold Hill) zijn...
Gepost op 09-08-2004 Om 21:34

Door: DFreeze
Goed geschreven EsQuirrel! Dergelijke verhalen dwingen me tot zelfreflectie. Wat zou ik hebben gedaan. Het maakt dat ik Jezus weer meer serieus neem, dat ik woorden als genade en gratie opnieuw op waarde schat. Thanx!
Gepost op 09-08-2004 Om 21:17
Dank je voor je reactie, DFreeze!
Maar alleen Hij is het werkelijk waard gedankt te worden als Hij je hart heeft aangeraakt. Dáár ben ik dankbaar voor!
Gepost op 09-08-2004 Om 21:32

Door:
Ben maar helemaal onderaan begonnen . Ik kan je verhaal goed volgen. Lange tijd heb ik geen (geestelijke) weerstand ervaren in mijn leven. Ik ontdekte later dat de Heilige Geest ook weinig ruimte had in mijn leven. Sinds enige tijd bots ik regelmatig tegen de vijand op. Hij probeert me op alle mogelijke manieren van Gods werk af te houden. Gelukkig spoort de Heilige Geest mij steeds weer aan om de goede keuzes te maken.

Leuk, even die sprong in de tijd. Ik vroeg me gelijk af of hij Jezus afgezworen had.

Bij nummer 1: Je schrijft in een zin twee keer het woord meteen. Zou het handiger zijn om de eerste keer *meteen* te schrappen?
Verder beschrijf je een persoon die door haar handen....
Ik zou zelf hebben gekozen voor de handen, aangezien je in het begin van de zin het geslacht ook in het midden laat. Maar dat is een kwestie van smaak.
Verder: mooi stuk. Ik ga verder naar de volgende.
Gepost op 29-08-2010 Om 18:32

Zo... deze is oud...

Dank je voor je reactie en je voorstellen tot verbetering. Ik zal er eens naar kijken. =)

Gepost op 30-08-2010 Om 11:03

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.