| |||||
Maandag mocht ik één lesuur invallen voor een zieke collega bij een klas die ik normaalgesproken twee uur in de week zie. Aangezien er deze week verschillende deadlines lopen dacht ik slim te zijn en twee dingen te combineren. De leerlingen lekker zelfstandig aan het werk en ik aan de slag om de eindtoets voor de eerstejaars van dit schooljaar te maken. Het plannetje lukte ook prima…, totdat er twee jongens het nodig vonden eens even te gaan kijken waar de mevrouw toch zo ijverig mee bezig was. “Even de benen strekken, mevrouw. We hebben al 40 minuten goed gewerkt.” Ja, ja…, en dan achter de mevrouw gaan staan en zien dat ze bezig is met hun eindtoets. Nou, je kunt al raden wat er gebeurde…, er werd een blaadje gepakt, er werd een pen gepakt en de heren begonnen alvast aan de toets =) Niet geheel foutloos, dus ik weet meteen waar ik na de meivakantie nog even wat aandacht aan mag besteden. Maar goed, aangezien ik de humor er wel van in kon zien (5 nieuwe meerkeuzetoetsvragen zijn zo verzonnen), liet ik ze even begaan. Meestal gaat de lol er dan ook gauw vanaf. En ja, de bel voor leswisseling ging binnen 3 minuten en de heren moesten nog even naar het toilet…, maar lieten het blaadje en de pen naast mij op het bureau liggen met de mededeling: “Mevrouw, wij zijn even naar het toilet, maar gaat u gerust verder. Ook even de antwoorden overnemen op ons blad alstublieft, dank u wel. U bent geweldig.” De collega die mij af kwam lossen was ruim op tijd voor de bel aanwezig, en ik liet een blaadje voor de jongens achter waarop ik de volgende boodschap voor ze achterliet: “Mevrouw is nie gek niet, hè. Bis Mittwoch!! =) Het blaadje waarop zij hun antwoorden geschreven hadden, nam ik mee, verscheurde ik en deponeerde het in de prullenbak van het leslokaal waar ik daarna les had. Ik had nog wel een reactie van de jongens verwacht, maar zeer zeker niet de reactie die daadwerkelijk volgde… Vanochtend opende ik mijn postvakje en wat vond ik??? Een gecorrigeerd blaadje. En niet zomaar een blaadje… MIJN eigen blaadje aan de jongens. Met daarop de mededeling: Nederlands en Duits door elkaar, handtekening mist. Beetje jammer, volgende keer beter! ZET HEM OP! Beoordeeld met een 5,3! Zie ommezijde. Op de achterkant was de volgende boodschap te lezen: Lieve mevrouw, Jochem en Sjoerd ook niet! Wij gaan daarom een zaak aanspannen bij het ministerie van onderwijs. Wij hopen dat u hier snel berouw van heeft en uw welgemeende excuses aanbiedt! Hoogachtend, Jochem en Sjoerd Bijlage: 1 En in de bijlage, een netjes handgeschreven brief, was het volgende te lezen: Beste mevrouw, Bij dezen laat ik u weten dat ik de advocaat van Sjoerd en Jochem ben. Ik vind de manier waarop u deze nietsvermoedende, integere jongens heeft misleid een schande. Ik maak mij er dan ook hard voor dat deze jongens schadevergoeding krijgen. Neem nou bijvoorbeeld de heer S. Weijersma. Deze jongen leefde ooit een zorgeloos leven. Maar na dit ongeval is hij alle vertrouwen in de mensheid verloren. Hij zal hierdoor nooit meer normaal in de maatschappij kunnen functioneren. En mijn andere cliënt de heer J. Hovenier heeft na deze voorvallen niet alleen emotionele schade opgelopen maar ook een terminale groeistoornis. Hierdoor zal hij nooit de basketballer worden waar hij altijd van gedroomd heeft. Ook de heer S. Weijersma`s dromen zijn geruïneerd. Hij had graag in dit stadium van zijn leven samengewoond met een lieve vrouw, twee kinderen en een trouwe labrador, maar dankzij zijn toestand heeft hij nog nooit de kans gehad om een leuke vrouw te zoeken. Op dit moment leeft de heer S. Weijersma op de Veluwe met zijn denkbeeldige, opblaasbare vriendin Barbara. Vindt u dat normaal!? Ik in ieder geval niet! Gegroet, Dr. G. Janssen Advocatenkantoor Janssen en co Ik voelde me zwaar terug gepakt, maar ondertussen biggelden de tranen van het lachen over m`n wangen. Geweldig!! Oh, oh, oh, die jongens toch! Heerlijk! Vanmiddag had ik ze weer in de les en een lol dat ze hadden!! Deed me goed! |
|||||
|