248816
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

"Consumeren"
Door: Berdien
Commentaar van de schrijver:
Hier mijn preek waar ik dus de hele dag aan heb zitten werken. Het was voor een project van Godsdienst met economie.
Categorie: Overdenking / Preek
Geschatte leestijd: ca. 5 minuten

Lezen: Matteus 6:19-34 en 1 Timotheüs 6:3-10
Tekst: Matteus 6:33

Inleiding
Ken je het verhaal van Wout? Hij woonde, net als alle andere houten Nerflanders, in Nerfland en was gemaakt door Eli de houtbewerker. Op een dag besloten de Nerflanders dat je pas een goede Nerflander was als je veel dozen en ballen had. Vanaf dat moment barstte er in Nerfland een heuse verzamelwoede los. Iedereen kocht zoveel mogelijk ballen en dozen en liep ermee rond om de andere te laten zien hoe goed hij wel niet was.
Wout wilde ook een goede Nerflander zijn. Eerst verkocht hij z'n boeken en daarna z'n bed om wat extra ballen en dozen te kunnen kopen. Maar hij was nog niet tevreden. Dus besloot hij ook z'n huis te verkopen en in te ruilen tegen dozen en ballen. Trots liep hij over straat en voelde zich er helemaal bijhoren. Hij had nergens anders meer aandacht voor, zo druk was hij met het rondsjouwen van z'n ballen en dozen.
Met zijn armen volgeladen liep Wout onverwacht zijn maker Eli tegen het lijf. 'houd jij zo van ballen en dozen Wout?' vroeg Eli verbaasd. 'Niet echt', zei Wout na even aarzelen, 'maar wel van het gevoel dat ze me geven. 'En wat voor gevoel geven ze je dan?' vroeg Eli, 'Dat ik belangrijk ben,' antwoordde Wout. 'Hmmm,' observeerde Eli, 'klinkt alsof je net zo denkt als de andere Nerflanders: dat hoe meer je hebt, hoe beter en gelukkiger je bent. Maar weet je hoeveel deze dozen en ballen je gekost hebben? 'M'n boeken, bed en huis... ' begon Wout. 'Veel meer' , zei Eli. 'ze hebben je je blijdschap gekost en ook je vertrouwen in mij. Je hebt er niet op vertrouwd dat ik je gelukkig zou maken. Je vertrouwde op je dozen en ballen.' 'Oeps' zei Wout bedremmeld, 'foutje!' 'Geeft niet, antwoordde Eli, 'maar onthoud goed dat je bijzonder bent om wie je bent, niet om wat je hebt'. Voor het eerst sinds lange tijd lachte Wout weer. 'Dat is ook zo!' zei hij. 'Maar wat zal ik doen met al mijn dozen en ballen?' Eli antwoordde: 'Geef die maar aan iemand die ze echt nodig heeft.' Dit verhaal is geschreven door Max Lucado en het heet 'je hoort bij mij'

Onthoud goed dat je bijzonder bent om wie je bent, niet om wat je hebt.
Want 1. Gods koninkrijk is belangrijker
2. En de rest zal je erbij gegeven worden.


1. Gods koninkrijk is belangrijker.
We kennen allemaal wel wat Wout doet. Wout koopt alleen maar ballen en dozen omdat hij er zo graag bij wil horen. Hij geeft zijn geld uit aan dingen die hij niet zelf graag wilt kopen maar waarvan andere willen dat hij het koopt. Wout gaat hier zelfs zo ver in dat hij alles verkoopt wat hij heeft. Denk hierbij maar eens aan de gelijkenis van de schat in de akker. De man verkoopt alles wat hij heeft en koopt die akker. (Matteus 6:44b) Doe jij zoiets zelf ook wel eens? Zet jij alles op alles omdat je perse dat ene mobieltje wilt hebben?

Dingen kopen omdat je erbij wilt horen. Want als je niet die kleren draag dan hoor je er niet bij. Het is tegenwoordig heel belangrijk om er bij te horen. Als je per ongeluk andere kleren aanhebt dan wat er in de mode is dan voel je je gelijk niet op je gemak. Maar wat Eli aan Wout probeert uit te leggen is dat we moeten vertrouwen op God. Wout vertrouwde er op dat als hij maar genoeg dozen en ballen had alles wel goed zal komen. Hij vergat God helemaal, vertrouwde er niet meer op dat God alles zal geven wat hij nodig had. We krijgen van God wat we nodig hebben en meer zelfs.

We vertrouwen erop dat ons geld ons kan geven wat we nodig hebben. Maar we kunnen niet twee heren dienen. (vers 24) God wil niet dat we op ons geld vertrouwen en Hij wil ook niet dat we Hem en het geld proberen te dienen. Hij heeft Jezus immers gestuurd om ons vrij te maken van de zonde. En dus ook van het geld. Jezus heeft voor ons aan het kruis geleden, is verlaten door God en gestorven zodat wij dat niet meer hoeven te doen. Daarom wil God niet dat we op iemand anders vertrouwen dan Hem. Hij heeft immers Zijn Zoon voor ons gegeven. We krijgen dus de opdracht om te kiezen. God of het geld? Durf jij met heel je hart voor God te kiezen?

Jezus heeft ons hier ook voor leren bidden. Zoals het in het begin van Matteus 6 is te lezen. "Geef ons heden ons dagelijks brood." Hier vragen we of God ons zo wil verzorgen dat wij alles wat we nodig hebben voor ons lichaam krijgen en dat we hierin ervaren dat God de oorsprong van het goede is. En dat we op hem kunnen vertrouwen omdat God ons nooit zal afvallen en verlaten. (Hebreeën 13:5)Hiervoor staat er ook nog dat we ons leven niet moeten laten beheersen door geld. Want, wordt er aan Timotheüs geschreven, als we rijk willen worden vallen we in verzoeking die mensen doet wegzinken in verderf en ondergang. Genoeg mensen hebben zich hieraan overgeven en zijn van het geloof afgedwaald. (1 Timotheüs 6:9-11)Hierdoor zullen we dus uiteindelijk niet bij ons doel uitkomen, het koninkrijk van God, maar in de hel.

Als we op God vertrouwen en in Hem geloven zullen we het koninkrijk van de hemel bezitten. Maar wat is precies het koninkrijk van de hemel? Met het koninkrijk van de hemel wordt bedoeld de plek waar God zal regeren en waar zijn wil wordt gedaan. We hebben het hier dus over het nieuwe Jeruzalem. De plek waar geen pijn en geen rouw meer zal zijn. Waar het altijd vrede zal zijn, waar geen traan meer zal vloeien. We kunnen alleen in het koninkrijk van God komen door op hem te vertrouwen, door in Hem te geloven. Het is dus belangrijker om God de eerste plaats in je leven te geven. Vetrouw op Hem en alles komt goed.


2. En al het andere zal je erbij gegeven worden.
Als we op God vertrouwen dan zal Hij al het andere ons erbij geven. In de voorgaande verzen wordt besproken wat we er allemaal bij krijgen. Er wordt hier gesproken over je lichaam en je voedsel. God zal ons dus voorzien in onze dagelijkse levensbehoefte. In het oude testament deden ze dit nog door eens in de zeven jaar een sabbatsjaar te houden. In dit jaar werd er niet gezaaid en geoogst. De mensen leefden van wat het land ze gaf. Zo werden ze eraan herinnerd dat God hen leidde en voor hen zorgde. Onze inspanningen hebben ook geen nut zonder de zegen van God.

We hoeven dus niets meer voor te doen dan het koninkrijk van God te zoeken. Vertrouwen op God. We hoeven dus niet zoals Wout zoveel mogelijk dozen en ballen te verzamelen. Rijkdom is niet nodig om belangrijk te zijn. Het is zelfs al helemaal niet nodig om het koninkrijk van God binnen te komen. We komen het eeuwige leven alleen in door de genade. De genade die ons geschonken is door Jezus. Het is een gift, een cadeau, je hoeft het alleen maar aan te nemen.

Het is zelfs onbeleefd om het te weigeren. Wat zou jij denken als je op iemands verjaardag een cadeautje meeneemt en zonder dat er naar gekeken wordt verdwijnt het met pakpapier en al in de vuilnisbak. Ik zou beledigd zijn en de ander flink de waarheid vertellen. Weet je hoe God zich voelt als je zijn cadeau in de vuilnisbak gooit? Hij wordt niet boos, maar Hij wordt verdrietig is teleurgesteld in je. Je gooit zijn grote cadeau, Jezus, zomaar weg. Je enige kans op verlossing, zomaar in de vuilnisbak gegooid. Wat zou jij doen als je verteld werd dat je net 1 miljoen in de vuilnisbak hebt gegooid? De hele vuilnisbak om keren om het terug te vinden. Bij God mag je ook altijd terug komen. Heb je spijt van wat je gedaan hebt God staat met open armen op je te wachten. Het is nooit te laat om terug te keren. God blijft altijd van je houden.

Durf dus te vertrouwen op wat God beloofd. Werk ook aan die vertrouwensrelatie. Bid tot God of Hij je wil helpen om volledig op Hem te vertrouwen. Dat je niet meer vertrouwd op je Geld. Doe eens gek en zoek wat de rest van de wereld niet zoekt. Doe net zoals Wout, doe alle ballen en dozen de deur uit. Er is vast wel iemand die je er blij mee kan maken. En vergeet niet dat je goed bent zoals je bent. Je vind het koninkrijk van God alleen door Genade. Amen.

Stellingen (om er thuis nog even over door te denken)
• Denk jij dat Jezus zijn doel op aarde had kunnen bereiken als Hij er wel voor had gekozen om een rijk en luxe leven te leiden?
• Zal jij je doel bereiken als je ene rijk en luxe leven leidt?
Gepost op 04-10-2011 om 16:58 uur
102 keer gelezen

Alle verhalen van deze schrijver (Berdien)



Door:
geweldig ik heb de verhalen van wout alrijd op de basisschool geoord alle bijna
Gepost op 04-10-2011 Om 17:18

Door:
en trouwens heel erg mooie boodscap!!
Gepost op 04-10-2011 Om 17:26

Door:
komt me bekend voor op school
Gepost op 04-10-2011 Om 18:19

Door: EsQuizzy
Berdien!

Gepost op 04-10-2011 Om 18:23

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.