| |||||
Er was eens een klas. Iedereen in deze klas had zijn eigen talenten. Er waren ook verschillende groepjes binnen de klas. Zo had je een : Zang groep, Techniek groep, Kook groep enz. Op een dag kwam er een nieuwe jongen in de klas. Maar het gekke was hij had een talent wat niemand in de klas nog had. Hij paste dus niet bij 1 van de groepen. De kinderen uit de klas luisterde wel graag naar hem. Was er een probleem of snapte je iets niet kon je altijd bij hem terecht. Dat was zijn talent het oplossen van vraagstukken of problemen. Er waren op de school ook mensen die minder blij waren met deze leerling. Een aantal docenten vonden hemmaar een vervelende betweter. We moeten iets aan deze leerling doen Zei een docentop een dag tegen de hoofdmeester. Waarom wat doet deze leerling dan verkeerd? Hij stookt de klas op tegen ons en denkt steeds dat hij alles beter weet. Denkt u alstublieft aan de reputatie van de school. Als het in het dorp bekend word dat op deze school een leerling alles beter lijkt te weten dan de docenten kunt het gebouw wel sluiten. Goed ik zal hem eens bij me laten komen. Zo gebeurde het nog diezelfde middag moest de leerling bij de hoofdmeester komen. Daar zat hij op een stoel in het kamertje van de hoofdmeester. Ben jij de leerling die volgens de docenten de klas opstookt?. De leerling bleef zitten en zei niets.De hoofdmeester herhaalde zijn vraag nog eens. Als u het zegt antwoordde de leerling. Wat zijn dat dan voor ideeën die jij de wereld in helpt? Het bleef even stil. Toen begon de leerling : Ieder mens maakt fouten dus ook docenten maar ze geven het zo weinig toe. Ik kom alleen op voor de rechten van de leerlingen is dat fout? De hoofdmeester wist niet wat hij moest zeggen en stuurde de leerling tenslotte terug naar de klas. Aan het einde van de middag kwam de docent vragen wat voor straf de leerling had gekregen. Toen hij van de hoofdmeester hoorde dat hij hem geen straf gegeven had werd hij kwaad. Meneer we moeten van hem af als de onderwijscommissie hier lucht van krijgt dan houd u hen niet meer te vriend...... Als u niet zorgt dat deze leerling van school gaat dan zal ik het doen. De hoofdmeester zat met zij handen in het haar. Hij zag geen enkele reden de leerling van school af te sturen maar aan de andere kant ruzie met de onderwijscommissie daar zat hij ook niet op te wachten. Uiteindelijk gaf hij toe. Goed dan stuur hem dan maar met een geldige reden van deze school. Maar mocht dit gevolgen hebben dan ben jij degene die verantwoordelijk is. Goed meneer. De docent ging opgewekt naar huis. Nu alleen nog iets verzinnen waardoor de klas in opstand zou komen tegen deze leerling. De volgende ochtend liep de leerling naar school. Hij wilde het gebouw binnen gaan toen hij voor de deur werd tegen gehouden door de hoofdmeester. Ik zou als ik jou was niet naar binnen gaan jongen. De leerling keek de hoofdmeester even aan en liep toen door. Zou hij weten wat er ging gebeuren? Hij liep het klaslokaal binnen. Daar is hij riepen een aantal leerlingen. Dat jij hier nog durft te komen. De docent stond op.Daar is hij onze jongen met goeie raad. Heeft hij jullie niet altijd tegen mij opgestookt? Ja riep de klas in koor.En nu komt het.Kijk eens naar mijn gezicht. Het oog van de docent was blauw. Dat heeft hij gister toen ik naar huis liep gedaan. Weg met hem riep de klas. Daar stond de leerling helemaal alleen. Wat was dit. Ze wisten toch ook wel dat hij dit nooit zou doen. Jij kunt de school verlaten beet de docent hem toe. De leerling draaide zich om en onder luid gejoel van de klas verliet hij het lokaal. Zo nu we dat opgelost hebben kunnen we verder met de les. In de pauze stond de klas bij elkaar. Wat hadden ze gedaan. De leerling zou nooit zoiets gedaan hebben. De docent had hun opgestookt en zij waren er met open ogen ingetrapt. Het enige wat ze nu nog hadden? SPIJT !!! Zal hun fout ooit hersteld kunnen worden ? |
|||||
|