248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Ben ik geliefd?
Door: Gabriëlle
Commentaar van de schrijver:
Als antwoord op Pappa vindt mij, van Esquirrel, een eigen verhaal op basis van een bijbelgedeelte. In dit geval drie versen die ik één van de mooiste passages uit de Bijbel vind. Vinden jullie dit gedeelte?
Categorie: Bijbelverhalen
Geschatte leestijd: ca. 3 minuten

Ben ik geliefd?

De dag begon al helemaal verkeerd. Ik zou worden ingespannen met Mirjam. De heer had het zo besloten in zijn wijsheid. Maar hoe lang moet ik nog lijden onder haar hoon en spot? Hoe lang nog krijg ik steeds te horen dat zij voor de heer een kalf geboren heeft en ik niet. Weet de heer hoe zeer ik lijd onder haar hoogmoedige blikken? Weet hij dat een dag te moeten ploegen met haar mij meer pijn doet dan duizend stokslagen? Ik sjok achter mijn heer aan, Mirjam loopt fier voorop.
“We zullen zien wie dit het langste vol kan houden,” heeft ze me toe geloeid, op het moment dat de heer mijn hoofdstel vastmaakt. “Als je maar niet denkt dat ik ook maar even inhoudt als jij niet verder kan!”
Het is al warm als we de akker op komen, de vliegen zoemen om mijn tevergeefs schuddende kop. De ploeg ligt klaar waar het werk is blijven steken. Zij aan zij met Mirjam begin ik met het trekken van voren, waarbij de heer ons telkens weer aanmoedigt.
Toch blijven haar woorden in mijn kop hangen en ik voel me terneergeslagen. Het zijn leugens, ik weet het. Ik ben sterk en kan het ploegen aan. En trouwens we zijn even oud en zij is niet meer dan ik....

“Lea is de lievelingskoe van de heer en ik ben haar dochter,” Mirjam duwt me weg bij de trog, net op het moment dat ik me aan het koele water wil laven. We zijn nog maar een half jaar oud, maar sindsdien hebben de woorden zich vastgezet in mijn kop en soms zie ik dingen die deze schijnen te bevestigen. De heer heeft Mirjam teder geholpen toen haar kalf ter wereld kwam. En als de heer soms uren doorbrengt bij de jonge dieren en daarbij Mirjams eerstgeborene apart neemt en zijn ogen vol trots op hem rusten, voel ik me tekortschieten in het dienen van mijn heer.

Met mijn tong bevochtig ik mijn neus en laat mijn blik over het veld gaan. Achter de grote rivier liggen de donkere heuvels. Ik zie de nevels langzaam optrekken als de zon steeds hoger komt. Een grote steen voor mij laat me abrupt stoppen. Mirjam trekt aan het juk en in haar keel ontstaat een hatelijke loei.
“Wat doe je? We hadden net een goed tempo! Ben je gek geworden!” loeit ze, maar ik sluit mijn oren voor haar kritiek.
Even later lopen we weer verder. De heer heeft met zachte hand mijn poten bevoeld en zijn zachte woorden zijn als balsem.
Als de steen naast de akker is gelegd, gaat het werk voort en nog een hele tijd moet ik het gescheld van Mirjam aanhoren.

Heeft Mirjam niet gemerkt dat de heer bijna zijn evenwicht verloor? Waarom wilde ze toch weer verder trekken, terwijl hij dan lelijk had kunnen vallen? Ik kijk haar van opzij aan en zie een harde blik in haar ogen. Het lijkt wel alsof ze niet van haar heer houdt.

Ook aan ondraaglijke dagen komt op den duur een eind gelukkig. Na nog een paar sneren heeft Mirjam ervoor gekozen om vooruit te lopen, richting de stal. De heer is moe, ik zie het aan de manier waarop hij loopt. Het is fijn om zijn rustige stappen te volgen. Voor we de stal in gaan, drenkt hij mij persoonlijk. Hij klopt me op mijn rug en ik zie de waardering in zijn ogen. Voor één moment weet ik het zeker. Ik ben geliefd.
Gepost op 06-03-2009 om 12:35 uur
403 keer gelezen

Alle verhalen van deze schrijver (Gabriëlle)



Door: EsQuizzy
Ik stuur je een mailtje, Gabriëlle.

Taal: let op ‘heeft bevoeld’.

We zijn nog maar een half jaar oud, maar sindsdien hebben de woorden zich vastgezet in mij kop en soms zie ik dingen die ze schijnen te bevestigen.

Voor de leesgemak zou ik een alternatief zoeken voor dat onderstreepte woordje ‘ze’.



Gepost op 06-03-2009 Om 14:52

Door: Gabriëlle
Ik zal het veranderen! Thanks

Gepost op 06-03-2009 Om 16:46

Door: EsQuizzy
H’m. Naast een andere tekst (die het niet is ) moet ik denken aan het stuk in Corinthiërs over "vorm geen ongelijk span met een ongelovige".

Verder ben ik nog even aan het brainen.



Gepost op 06-03-2009 Om 21:42

Door: Gabriëlle
Dat was de tweede instinker die er in zit. Leuk dat je bij beiden erin trapt

Zal ik al een tip geven of wordt het dan te makkelijk?

Gepost op 07-03-2009 Om 08:51

Door: EsQuizzy
Nee nee, geen tips! Vooral géén tips!!!



Gepost op 07-03-2009 Om 15:52

Door: EsQuizzy
Deze dan!

11:28 Komt tot mij, allen
die vermoeid en belast zijt,
en ik zal u rust geven!

11:29 Neemt mijn juk op u
en leert van mij
dat ik zachtmoedig ben
en nederig van hart,
en ge zult rust vinden
voor uw zielen (Jer. 6,16);

11:30 want mijn juk is zacht
en mijn last is licht!



Gepost op 07-03-2009 Om 15:55

Door: Gabriëlle
Nee, nee, die is het ook niet. Weet je het zeker van die tip?????

*bloempje*
Gepost op 07-03-2009 Om 16:32

Door: EsQuizzy
Ja. Want ik wil graag ook anderen hun best zien doen hier.





Gepost op 07-03-2009 Om 22:08

Door: EsQuizzy
Daarbij: als ik over twee jaar ineens de tekst tegenkom die je bedoelt, wil ik een aha-erlebnis hebben.



Niks geen tips, dus.



Gepost op 07-03-2009 Om 22:09

Door: Gabriëlle
Maar ik ben bang dat jij en anderen misschien anders in een richting denken die dood lopend is. Jij gaf toen ook een tip.

Gepost op 08-03-2009 Om 13:24

Door: EsQuizzy
Tja, dat ik (en misschien anderen) in verkeerde richtingen denken, daar maak je het zelf een beetje naar door ‘instinkers’ in het verhaal te leggen.

De bijbelteksten die bij mij naar boven komen bij dit verhaal benoem je zelf als zodanig. Daar maak je het wel erg moeilijk door...

Ik weet niet of het met dit verhaal ook het geval is, maar ‘Pappa vindt mij…’ is een erg uitgebreide versie van de betreffende bijbelteksten. Als je het hele verhaal samenvat in maximaal twee zinnen, kom je in ieder geval uit bij de kernwoorden van dat bijbelgedeelte: lelie, dorens, appelboom, bos/woud. Ik wijk niet van het originele tekst af, terwijl ik de indruk krijg dat dat met dit verhaal wèl het geval is. Het *lijkt* op een allegorische weergave van een bijbeltekst, waarin nog elementen van andere bijbelteksten verwerkt zijn ‘om het moeilijk te maken’.



Dat vind ik wel leuk, daar niet van, maar je maakt het er wel moeilijk mee. En ja, ik houd wel van een uitdaging.

>>
Gepost op 08-03-2009 Om 16:24

Door: EsQuizzy
>>

Hanna en Peninna was het óók niet, dus voor dit moment ben ik bang dat ik even geen idee heb.

Laat maar rustig sudderen. Wie weet komt er ooit iemand met een helder moment!

Wees zuinig met tips. Laat ons eerst zelf maar lekker bijbellezen! Kan ook geen kwaad!



Gepost op 08-03-2009 Om 16:26

Door: Gabriëlle
Ik denk dat je nu in de goede richting zit, allegorisch, mmm, ja, ik zou het zelf een gelijkenis noemen. Als je te letterlijk naar het verhaal kijkt kom je niet uit, ook wat betreft de trefwoorden waar je wilt zoeken. Er is er maar één waarmee je verder komt. Maar wie heeft ooit beweert dat een verhaal over een Bijbelgedeelte precies moet weergeven wat daarin beschreven staat.

Gepost op 08-03-2009 Om 19:02

Door: joost
Gabriëlle, een mooi verhaal. Inhoudelijk kom ik er ook niet zo direct uit. In de bijbels staan natuurlijk meerdere geschiedenissen over personen die langs elkaar leven. Maar ik zie de verbindinge niet.
Gepost op 08-03-2009 Om 19:39
Deze gedachtengang vind ik heel erg interessant, want ik heb het langs elkaar leven er helemaal niet in willen leggen. Maar nu haal jij dat eruit! (smiley met een verbijsterde blik)

(bloempje)
Gepost op 09-03-2009 Om 10:00

Door: EsQuizzy
@ Gabriëlle:

Niemand heeft dat gezegd. Er staan hier op bloCnoot meerdere van dit soort vrije verhalen, gebaseerd op de Bijbel. Zie in mijn lijst bijvoorbeeld Intens. Maar je geeft zèlf aan in je inleiding bovenaan deze pagina, dat je dit verhaal schrijft als ‘antwoord’ op Pappa vindt mij. En je verbindt er zelfs de vraag aan of wij het bijbelgedeelte vinden.
Dat wekt de indruk dat het een verhaal is waaruit je redelijkerwijs mag verwachten dat het met eenzelfde intentie is geschreven als mijn drieluikje, namelijk dat het bijbelverhaal er duidelijk in terug te vinden is; niet er diep in weggestopt.

Dat bedoelde ik.
Want naast mijn reacties op je vraag heb ik nog niet verder gereageerd: ik vind dit een erg mooi verhaal, ook terwijl ik de achterliggende bijbelgedeelte nog niet weet.





Gepost op 08-03-2009 Om 20:34
Dat wist ik; het klopt dat het niet overeen komt met de manier waarop jij een interpretatie gaf aan het Bijbelgedeelte. Daarom wilde ik ook wel een tip geven, want anders weet je niet waar je zoeken moet. Dit hele verhaal is een illustratie van het gedeelte, zonder dat het letterlijk zo gebeurt! Vandaar mijn vraag over een tip, om iedereen te gemoet te komen. Anders is het wel heel moeilijk en dan komt niemand eruit.
Maar ik heb nooit beweerd dat ik hetzelfde zou doen als jij, alleen dat het een antwoord was op jouw verhaal, waarbij ik toen een belofte had gedaan dat ik ook een Bijbelgedeelte zou uitwerken in een verhaal. Snappie?

(bloempje)
Gepost op 09-03-2009 Om 10:06

Door:
Ik sluit me helemaal bij de bovenstaande reacties aan. Moet er nog wel goed over nadenken welk bijbelgedeelte je bedoeld! Ik kom er nog op terug...!
Gepost op 09-03-2009 Om 08:37
Doe je voordeel met bovenstaande reacties! Succes Hagar en ik sta nog steeds open voor het geven van tips!

Gepost op 09-03-2009 Om 10:07

Door: EsQuizzy
Je wilt zo graag dat we erachter komen.
Geef maar een tip.



Gepost op 16-03-2009 Om 15:20
Natuurlijk! Maar hij geeft ook precies weer wat ik in gebrekkige bewoordingen duidelijk probeerde te maken onder het stuk van Hagar.

(bloempje)
Gepost op 16-03-2009 Om 15:28

Door: Gabriëlle
Oke dan. Je moet het zoeken in de profetische boeken. Dat is een faire tip, want die van jouw moesten we zoeken in de poetische boeken. (ik gebruik geen puntjes en streepjes meer uit angst dat mijn reactie verdwijnt in een zwart gat, hahahaha).
Ik vind het gewoon een mooie tekst. Jaren geleden heb ik daar een preek over gehoord en de spreker vond het ook een juweeltje. Hij heeft dat goed over weten te brengen!

Gepost op 16-03-2009 Om 15:26

Door: EsQuizzy
Alléén de standaard apostrof is als dader geïdentificeerd, Gabriëlle. De rest is onschuldig, voor zover ik ‘weet’.



Ik zal nog eens goed kijken.



Gepost op 16-03-2009 Om 15:31
Dat is vast diegene die zo eenzaam onder het aanhalingsteken staat. Ik vond hem al verdacht, moet ik zeggen.

bloempje
Gepost op 16-03-2009 Om 15:35

Door: EsQuizzy
Nog een poging, dan. Vanuit de Statenvertaling, deze keer.

De HEERE, uw God, is in het midden van u, een Held, Die verlossen zal; Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, Hij zal zwijgen in Zijn liefde, Hij zal Zich over u verheugen met gejuich.
De bedroefden, om der bijeenkomst wil, zal Ik verzamelen, zij zijn uit u; de schimping is een last op haar.
Ziet, Ik zal te dien tijde al uw verdrukkers verdoen; en Ik zal de hinkenden behoeden, en de uitgestotenen verzamelen; en Ik zal ze stellen tot een lof, en tot een naam, in het ganse land, waar zij beschaamd zijn geweest.

Zefanja 3:17-19.



Gepost op 16-03-2009 Om 21:53

Door: Gabriëlle
Heel mooi, je hebt het weer gedaan, Esquirrel

Alleen... het is niet het vers dat ik bedoelde...
Wel mooi gevonden: weer een vers over lasten dragen!

Gepost op 17-03-2009 Om 12:56

Door: EsQuizzy

Ik geef het op.



...bij gebrek aan een blanco vlag.

Gepost op 17-03-2009 Om 14:26

Door: Gabriëlle
Jammer, niets aan te doen, denk ik.



Gepost op 17-03-2009 Om 16:21

Door: EsQuizzy
Jawel hoor. Een ècht ‘faire’ tip geven.

Eéntje die rekening houdt met het aantal boeken en hoofdstukken in de profetische boeken ten opzichte van die van de poëtische.



Gepost op 17-03-2009 Om 16:28

Door: Gabriëlle
Ja, dat is waar...
Nu moet ik oppassen dat ik niet te veel weg ga geven. Neem dat juk eens niet zo letterlijk, maar ga eens na waarvoor dat juk symbool staat. In Handelingen wordt daar naar verwezen. Misschien dat je vanuit die insteek een kant op kunt.
En als je iets wilt vinden in mijn verhaal en in de Bijbeltekst dat letterlijk overeenkomt: dat gaat daarbij maar om één woord. Zelfs mijn concordantie die ik in de kast heb staan, leidt mij naar mijn tekstgedeelte.

Gepost op 17-03-2009 Om 18:50

Door: EsQuizzy
Kijk. Dat is een tip war we verder mee kunnen.

Bedankt! Ik puzzel weer verder!

Gepost op 17-03-2009 Om 23:13
Ergens zat er toch ook nog een tip in een suggestie van jou: Want mijn last is licht en mijn juk is zacht...
Dit vers is eigenlijk precies de beknopte boodschap uit mijn tekstgedeelte, wat op zijn beurt ook weer een beknopte boodschap is. Mijn tekst geeft als het ware uitleg over die last en dat juk...
Snap je het nog of maak ik het nu onnodig ingewikkeld?

Gepost op 18-03-2009 Om 12:32

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.